Güncel Gönderiler: Eğitim Bilimleri Bölümü
Toplam kayıt 142, listelenen: 1-20
-
Understanding the role of self-regulated learning in academic success. A blended learning perspective in vocational education
(Univ Malaga, 2024)This study aimed to investigate the impact of self-regulated learning (SRL) skills on the academic success of non-commis-sioned officer (NCO) students within a Special Vocational College (SVC) belonging to the government ... -
How collective efficacy mediates the association between principal instructional leadership and teacher self-efficacy: Findings from a meta-analytic structural equation modeling (MASEM) study
(Multidisciplinary Digital Publishing Institute (MDPI), 2024)Principal instructional leadership (PIL) is significant for school effectiveness due to its direct and indirect influences on school-, teacher-, and student-level variables. A considerable number of studies have provided ... -
Exploring causes and predictors of cyberbullying in gifted and non-gifted students: Academic success, psychological variables, parental and educators’ supervision, motivation, and reactions to cyber victimization
(Springer, 2024)The purpose of this study is to explore the motivation of cyberbullying behaviors, their reactions to these behaviors, and the predictors of cyberbullying sensibility in gifted and non-gifted students. The study reached ... -
Flipping the odds: Using learner readiness, engagement, and gamification to predict student success in a flipped course
(Springer Int Publ Ag, 2024)Despite eforts to implement innovative approaches such as fipped learning leveraging computer technology, the challenge of student failure persists. Understanding the factors that contribute to student success in fipped ... -
Sınıf öğretmenlerinin web 2.0 araçları kullanımı yetkinliklerinin öğretmen görüşleri doğrultusunda incelenmesi
(Kırgızistan-Türkiye Manas Üniversitesi, 2024)Bu araştırmanın amacı, sınıf öğretmenlerinin Web 2.0 araçları kullanımı yetkinlik düzeylerinin çeşitli değişkenler açısından karşılaştırılması ve eğitimde Web 2.0 araçları kullanımı hakkındaki öğretmen görüşlerinin ortaya ... -
Okul öncesi eğitim ortamlarındaki yapısal ve işlevsel kalite düzeyi ile çocukların sosyal becerileri arasındaki ilişki
(Mehmet Akif Ersoy, 2024): Erken çocukluk eğitimi sınıflarında kalite gelişime uygunluk, program, fiziksel çevre, öğretmen niteliği, akranlarla iletişim ve aile iletişimi gibi bileşenlerle belirlenmektedir. Erken çocukluk eğitimi sınılarının niteliği ... -
Bir ölçek geliştirme çalışması: İlkokul öğrencilerinin okula uyumlarının incelenmesi
(Çınla Şeker, 2024)Bu çalışmada ilkokul öğrencilerinin okula uyumlarını belirtmek için geçerli ve güvenilir bir ölçek geliştirmek ve bu ölçekten elde edilen puanların farklı değişkenler (cinsiyet ve sınıf) açısından incelenmesi amaçlanmaktadır. ... -
Okul yöneticilerinin örgütsel değerlerinin okul toplumuna yansımalarına ilişkin fenomenolojik bir araştırma
(Gazi Eğitim Fakültesi, 2024)Bu araştırmanın amacı okul yöneticilerinin örgütsel değerlerini belirleyerek bu değerlerin okul toplumunda yer alan öğretmen ve öğrenciler tarafından nasıl anlamlandırdıkları ortaya çıkarmaktır. Araştırma yöntemi olarak ... -
The relationship between gifted students' self-efficacy perceptions of computational thinking skills and information technologies self-efficacy perceptions
(Balıkesir Üniv. Necatibey Eğitim Fak., 2024)Today, due to the developing technologies and compulsory reasons such as pandemics, some educational activities are performed through distance education. For these activities, which are mostly carried out online through ... -
The effects of online applications in English vocabulary learning: Quizlet application
(Kastamonu Eğitim Fakültesi, 2024)Purpose: The main purpose of this study is to analyze the impact of the Quizlet application, a computer-aided vocabulary learning tool widely recognized as an online flashcard application, on the development and retention ... -
Comparison of CAT procedures at low ability levels: A simulation study and analysis in the context of students with disabilities
(Bartın Üniversitesi Eğitim Fakültesi, 2024)Bilgisayar Ortamında Bireye Uyarlanmış Test (BOBUT) yönteminin temel iddialarından biri ölçülen özellik bakımından uçlarda yer alan yeterliklerde geleneksel testlere göre daha kesin ve güvenilir sonuçlar üretmesidir. Ancak, ... -
Perspectives on learning analytics for maximizing student outcomes
(IGI Global, 2023)Maximizing student outcomes in education poses a significant challenge for educators and institutions. Traditional methods of assessing student progress often fall short of providing actionable insights for improving ... -
Leveraging learning analytics to improve student engagement
(IGI Global, 2023)This chapter delves into the transformative field of learning analytics, providing a comprehensive overview of models and strategies aimed at increasing student engagement in educational settings. This exploration of ... -
Introduction to learning analytics: Unleashing the power of data
(IGI Global, 2023)Data is critical for educational institutions. Data helps to achieve better results in educational processes. While the concept of educational data has been in existence for some time, the term learning analytics (LA) has ... -
Development and validation of the trust in higher education scale (THES): A mixed-methods approach
(Ozgen Korkmaz, 2023)This research aims to develop and validate the Trust in Higher Education Scale (THES) by adopting a theoretical-empirical approach. In the study, the stages of the exploratory sequential design, which is one of the ... -
Perceived instructional environment and English achievement: The mediating role of student engagement
(Routledge, 2023)This study examined the mediating role of student engagement in the relationship between students’ perception of the instructional environment and English course achievement. The study sample consisted of 456 volunteer ... -
An adaptation of parent ınvolvement scale to the Kosovo Culture: Validity and reliability studies
(Cherkas Global Univ Press, 2023)The present study aimed to adapt the Parent Involvement Scale developed by Saban (2011) to Kosovo culture to measure parental involvement in schools in Kosovo. The original scale is graded on a 4-point scale where 4 = ... -
Parents' awareness of the conscious use of applications on smart devices: A scale development study
(Springer, 2023)Children inevitably start using smart devices from the first year of their lives. Parents should have knowledge and awareness of the conscious use of applications on smart devices. For this reason, a scale to measure ... -
Mathematical reasoning: Bibliometric analysis of the literature
(2022)The aim of this study is to examine the literature on mathematical reasoning. In the WoS (Web of Science) database, 545 publications published in different journals until January 2021 were analyzed by using the bibliometric ... -
Öğretmenlerin öğretim programına bağlılıklarını belirlemeye yönelik bir ölçek geliştirme çalışması
(2022)Bu çalışmanın amacı öğretmenlerin öğretim programına bağlılık düzeylerinin belirlenmesinde kullanılabilecek bir ölçek geliştirmektir. Ölçek Balıkesir ilinde görev yapan 338 öğretmenden oluşan çalışma grubuna uygulanmıştır. ...