An examination of theses related to the difficulties experienced in the implementation of curricula in Türkiye (2018 - 2024)
Özet
This study aims to examine the trends of theses on the difficulties experienced in the
implementation of curricula in the field of educational sciences in Türkiye between 2018 and 2024. In this
context, a total of 72 graduate theses in the National Thesis Center of the Council of Higher Education (YÖK)
completed between 2018 and 2024 were analysed. This study was conducted as a case study, one of the
qualitative research designs. A descriptive analysis technique was used to analyse the data. An evaluation
form was prepared to be used within the scope of the research, and the accessed theses were analysed
according to this form. The subheadings in the form consist of information about the thesis (year, university,
level of education), method and model used, data collection tools, and sample/study group. According to the
findings of the research, it was determined that the theses on the implementation of curricula from 2018,
when the curricula were updated, were mostly published in 2019, theses were conducted in 39 universities,
theses were mostly published at the master's degree, and the highest number of theses were produced at Gazi
University (7). In this context, theses examined were evaluated according to the criteria, and common and
differentiating results were included in the study. In the research, it is seen that the theses on the difficulties
experienced in the implementation of curricula are concentrated on the themes of ‘challenges caused by the
elements and structure of the curriculum’, ‘ challenges caused by school and budget’, ‘ challenges caused by
students’ and ‘ challenges caused by communication and pre-service/in-service training’. Some suggestions
were made to researchers for future studies to examine the difficulties experienced in the implementation of
curricula. Bu araştırma, 2018-2024 yılları arasında Türkiye'de eğitim bilimleri alanında öğretim programlarının
uygulanmasında karşılaşılan güçlükler üzerine yapılmış tezlerin eğilimlerini belirlemeyi amaçlamaktadır. Bu
kapsamda Yükseköğretim Kurulu’na (YÖK) ait Ulusal Tez Merkezi’nde yer alan ve 2018-2024 yılları
arasında tamamlanmış toplam 72 tez analiz edilmiştir. Bu çalışmada, nitel araştırma desenlerinden durum
çalışması kullanılmıştır. Verilerin analizinde betimsel analiz yöntemi kullanılmıştır. Araştırma kapsamında
veri toplamak için bir değerlendirme formu geliştirilmiş ve elde edilen tezler bu form doğrultusunda
incelenmiştir. Değerlendirme formunda, tez bilgileri (yıl, üniversite, eğitim kademesi), kullanılan yöntem ve
model, veri toplama araçları ve örneklem/çalışma grubu gibi alt başlıklar yer almaktadır. Araştırma bulguları,
öğretim programlarının güncellendiği 2018 yılından itibaren, uygulamada karşılaşılan güçlüklerin tespitine
yönelik tezlerin en çok 2019 yılında yayınlandığını göstermektedir. Konuyla ilgili 39 üniversitede tez
çalışması yapıldığı, tezlerin çoğunlukla yüksek lisans düzeyinde olduğu ve en fazla tezin Gazi
Üniversitesi'nde (7 adet) üretildiği belirlenmiştir. Araştırma kapsamında tezlerde elde edilen verilerin en çok
nitel araştırma yöntemiyle ve öğretmenlerden oluşan örneklem/çalışma gruplarından elde edildiği
belirlenmiştir. Bu bağlamda incelenen tezler, kriterlere göre değerlendirilerek ortak ve farklılaşan sonuçlara
çalışmada yer verilmiştir. Araştırma doğrultusunda öğretim programlarının uygulanmasında yaşanan
güçlüklere yönelik tezlerin; “öğretim programının öğeleri ve yapısı kaynaklı güçlükler”, “okul ve bütçe
kaynaklı güçlükler”, “öğrenci kaynaklı güçlükler” ve “iletişim ve hizmet öncesi/içi eğitim kaynaklı
güçlükler” temalarında yoğunlaştığı görülmektedir. Öğretim programlarının uygulanmasında karşılaşılan
güçlüklerin tespitine yönelik gelecekteki araştırmalar için araştırmacılara bazı öneriler sunulmuştur.