The effects of online applications in English vocabulary learning: Quizlet application
Özet
Purpose: The main purpose of this study is to analyze the impact of the Quizlet application, a computer-aided vocabulary learning tool widely recognized as an online flashcard application, on the development and retention of English vocabulary among students learning English as a foreign language. Design/Methodology/Approach: The data were obtained from 34 fifth-grade students studying English as a foreign language during 2019-2020 academic year at Yediiklim Secondary School in Karesi district of Balıkesir province. The research was conducted using a quantitative research method within quasi-experimental design without pre-test post-test control group. Quantitative data was collected through pre and post vocabulary achievement tests, retention test and scale. While word tests aim to measure students’ vocabulary acquisition, the retention test aims to measure students’ retention of vocabulary. The Quizlet Attitude Scale was also used to obtain opinions about Quizlet. Quantitative data were analyzed statistically in SPSS Statistics. Findings: As a result of the analysis, the findings show that there is a significant difference between Quizlet and test scores. According to the results of the survey, it is concluded that the students developed positive perceptions about the use of the Quizlet program. Highlights: In the light of these findings, it is recommended to use computer-based vocabulary learning tools as a student-centered and effective teaching technique in foreign language teaching and to expand their use. Çalışmanın amacı: Bu çalışmanın temel amacı, yaygın olarak kullanılan ve çevrimiçi flashcard uygulaması olarak bilinen bilgisayar destekli kelime öğrenme aracı Quizlet uygulamasının, İngilizceyi yabancı dil olarak öğrenen öğrencilerin İngilizce kelime dağarcıklarının gelişimi ve kalıcılığı üzerindeki etkisini analiz etmektir. Materyal ve Yöntem: Veriler, 2019-2020 eğitim-öğretim yılında Balıkesir ili Karesi ilçesi Yediiklim Ortaokulu'nda yabancı dil olarak İngilizce öğrenen 34 beşinci sınıf öğrencisinden elde edilmiştir. Araştırma, ön test-son test kontrol grupsuz yarı deneysel desen kapsamında nicel araştırma yöntemi kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Nicel veriler, ön ve son kelime başarı testleri, kalıcılık testi ve ölçek aracılığıyla toplanmıştır. Kelime testleri öğrencilerin kelime edinimini ölçmeyi amaçlarken, kalıcılık testi öğrencilerin kelime bilgisini akılda tutma düzeylerini ölçmeyi amaçlamaktadır. Quizlet hakkındaki görüşleri almak için Quizlet Tutum Ölçeği de kullanılmıştır. Nicel veriler SPSS İstatistik programında istatistiksel olarak analiz edilmiştir. Bulgular: Analiz sonucunda elde edilen bulgular, Quizlet ile test puanları arasında anlamlı bir fark olduğunu göstermektedir. Anket sonuçlarına göre, öğrencilerin Quizlet programının kullanımına ilişkin olumlu algılar geliştirdikleri sonucuna varılmıştır. Önemli Vurgular: Bu bulgular ışığında, bilgisayar tabanlı kelime öğrenme araçlarının yabancı dil öğretiminde öğrenci merkezli ve etkili bir öğretim tekniği olarak kullanılması ve kullanımının yaygınlaştırılması önerilmektedir.