Türkiye’de eğitim yönetimi alanında değerler ile ilgili yapılan lisansüstü tezlerin incelenmesi
Özet
: Bu araştırmanın temel amacı Türkiye’de eğitim yönetimi alanında değerler ile ilgili hazırlanan
lisansüstü tezlerin eğilimlerini belirleyebilmektir. Bu amaca yönelik olarak Yükseköğretim Kurumu
Ulusal Tez Merkezi’nde yer alan 2000 ile 2022 yılları arasında tamamlanmış olan toplam 48 lisansüstü
tez incelenmiştir. Çalışma bir nitel araştırmadır ve doküman analizi yöntemiyle yürütülmüştür. Verilerin
analiz edilmesinde betimsel analiz tekniği kullanılmıştır. Araştırmacılar tarafından bir değerlendirme
formu oluşturulmuştur ve tüm tezler bu formlar kapsamında incelenmiştir. Değerlendirme formunda yer
alan alt başlıklar tez bilgileri (yıl, tür, üniversite), araştırmanın yöntemi, modeli, örneklem, örneklem
büyüklüğü, kullanılan veri toplama araçları ve tez konusundan oluşmaktadır. Yapılan analiz sonucunda
eğitim yönetiminde değer konulu tezlerin en çok 2015 yılında yayınlandığı, konuyla ilgili tezlerin en
fazla Yeditepe Üniversitesi kapsamında yapıldığı, tezlerin büyük oranda yüksek lisans düzeyinde
hazırlanmış olduğu ve neredeyse tamamına yakınının nicel yöntemle yürütülmüş olduğu belirlenmiştir.
Konularına göre gruplandırılan tezlerin araştırma konularının büyük oranda örgütsel değerler ve değer
yönelimi üzerinde yoğunlaştığı görülmektedir. Verilerin en çok öğretmenlerden oluşan
örneklem/çalışma gruplarından elde edildiği anlaşılmıştır. Son olarak araştırma kapsamındaki tezler
sonuçlarına göre değerlendirilerek araştırmalarda erişilen ortak ve farklılaşan sonuçlara yer verilmiştir.
Alanyazında eğitim yönetiminde değerler konusunda gelecekte yapılacak çalışmalar için araştırmacılara
önerilerde bulunulmuştur. The main purpose of this research is to determine the trends of postgraduate theses on
values in the field of educational administration in Turkey. For this purpose, 48 postgraduate theses
completed between the years 2000 and 2022 in the National Thesis Center of the Higher Education
Institution were examined. The study is qualitative research and is carried out by document analysis
method. The descriptive analysis technique is used to analyze the data. An evaluation form was created
by the researchers and all theses are examined within the scope of these forms. Subheadings in the
evaluation form consist of thesis information (year, type, university), research method, model, sample,
sample size, data collection tools, and its subject. As a result of the analysis, it has been determined that
the most published year of the theses on value in education management was 2015, most of the theses
on the subject were made within the scope of Yeditepe University, the theses were mostly prepared at
the master's level and almost all of them were carried out with the quantitative method. It has been seen
that the research topics of the theses mostly focus on organizational values and value preference. It was
understood that the data were obtained from the sample/study groups consisting mostly of teachers.
Finally, the theses within the scope of the research were evaluated according to their results, and the
common and differing results reached in the research were included. By identifying gaps in the literature
on this subject, suggestions were made to researchers for further studies.