Eminönü’nde (İstanbul) balık ekmek yeme deneyimleri
Özet
Yerli ve yabancı turistler tarafından sıklıkla tercih edilen Eminönü’nde
önemli bir sokak lezzeti olan balık ekmek; destinasyon kimliğinin oluşmasında
ve destinasyonun pazarlanmasında önemli bir çekicilik unsurudur. Bu araştırma
stanbul’da oldukça fazla turist ağırlayan bir semt olan Eminönü’nde balık ekmek
tüketen tüketicilerin deneyim öncesi, deneyim sırasında ve deneyim sonrası davranışlarının incelenmesi amacıyla yapılmıştır. Bu amaçla yarı yapılandırılmış bir
görüşme formu kullanılarak tüketicilerden sokak lezzetleri tüketim alışkanlıkları,
balık ekmek yemeye iten motivasyonlar, balık ekmek tüketimi sonrası davranışlar
ve balık ekmek yeme davranışları hakkında veri toplanmıştır. Görüşme formunda
sorulan her bir soru için alınan cevaplar incelenmiş ve bu doğrultuda bazı tema ve
alt temalar oluşturularak içerik analizi ve betimsel analiz yapılmıştır. Araştırmada
Eminönü’nde balık ekmek tüketen kişilerin genel olarak sokak yiyeceklerini sık
sık tercih ettiği, balık ekmeğin de sokak lezzetleri içerisinde önemli bir yerinin
olduğu, lezzet ve fiziki çevrenin kalitesi nedenleri ile Eminönü’nü tercih ettikleri
sonucuna ulaşılmıştır. Ayrıca, bir arkadaşı, eşi veya akrabası ile gelen katılımcıların balık ekmek deneyimi sonrası memnun oldukları bulgusuna ulaşılmıştır.
Bu nedenle kendi sosyal çevrelerine de bu deneyimi yaşamaları için tavsiyede
bulunacaklarını belirtmişlerdir. Katılımcılar, sokak lezzetlerine ilişkin hijyen ve
temizlik ile ilgili bazı endişe ve tereddütlerini de paylaşmışlardır. Araştırmanın
sonuçları dikkate alınarak bazı öneriler sunulmuştur. In Eminönü, which is often preferred by local and foreign tourists, fish
bread is an important street flavour; it is an important attraction factor in the formation of destination identity and in the marketing of destinations. This study was
conducted to investigate the pre-experience, during the experience and after-experience behaviours of consumers who consume fish bread in Eminönü, a district that
welcomes many tourists in Istanbul. For this purpose, a semi-structured interview
form was used to collect data that came from consumers about the consumption of
street foods, motivations to eat fish bread, behaviours after fish bread consumption
and fish bread eating behaviours. The answers received for each question asked
in the interview form were examined and content and descriptive analysis were
conducted by creating some themes and sub-themes. In the study, it was concluded that people who consume fish bread in Eminönü often prefer street foods, fish
bread has an important place in street foods and they prefer Eminönü because of
the taste of fish bread and quality of the physical environment. In addition, it was
observed that the participants who came with a friend, partner or relative were
satisfied after the fish bread experience. Therefore, they would advise their social
community to have this experience. The participants also shared some concerns
and doubts about hygiene and the cleanliness of street foods. Recommendations
were made by taking the results of the research into consideration.