Kültürel miras kavramına ilişkin algıların metafor analizi yoluyla incelenmesi
Abstract
Araştırmanın amacı, turizm rehberliği eğitimi alan öğrencilerin kültürel miras kavramına ilişkin algılarının ortaya çıkarılmasıdır.
Bu amaç doğrultusunda metafor yorumlamaya başvurulmuştur. Araştırmada her bir öğrencinin kültürel miras kavramına yönelik
bir metafor üretmesi beklenmiştir. Araştırmanın verileri, 2016-2017 eğitim-öğretim yılı bahar döneminde Balıkesir Üniversitesi
Turizm Fakültesi Turizm Rehberliği Bölümü’nde tüm sınıflarda öğrenim gören 284 öğrenciden elde edilmiştir. Ancak veriler
değerlendirilirken: metafor belirtilmeyen, metafor belirtilmiş olsa da nedeni belirtilmeyen ve anlamsız metafor belirten toplam
22 form elenerek araştırmanın kapsamı dışına bırakılmış ve analizler 262 form üzerinden gerçekleştirilmiştir. Bu araştırmada,
nitel araştırma yöntemlerinden fenomenoloji deseni kullanılmıştır; bulgular yüzde ve frekans değerleri ile ortaya konmuştur.
Öğrencilerden toplanan verilerin analiz edilmesi sonucunda 106 metafor ve bu metaforların içerdikleri ortak özelliklerine göre
gruplandırılmasıyla oluşan altı kategori tespit edilmiştir. Çalışmada kültürel miras kavramına yönelik en fazla “hazine” metaforunun
üretildiği belirlenmiştir. The purpose of the study is to elucidate the perceptions of the cultural heritage concept of the students who have tourism guidance
education. For this purpose, metaphor interpretation has been appealed. In the research, each students was expected to generate a
metaphor for the concept of cultural heritage. The data of the study were obtained from 284 students who are studying in all classes at
Balikesir University Tourism Faculty Tourism Guiding Department during 2016-2017 year, spring semester. Nevertheless, 22 forms
were excluded because of the fact that they are not included any metaphor, any cause and included meaningless metaphor. Analyzes
were carried out with 262 forms. In this research, the phenomenology design, one of the qualitative research methods, was used;
the findings are revealed with the frequency and percentage values. As a result of analyzing the data collected from the students, six
categories were determined by classifying according to 106 metaphor and their common features. In the study, “treasure” is the most
produced metaphor among the metaphors for the concept of cultural heritage.