Tanıtım materyallerinin yerel mutfak unsurları bakımından incelenmesi: UNESCO gastronomi kentleri Hatay ve Gaziantep özelinde bir değerlendirme
Özet
Son dönemlerde yaşanan sosyo-politik gelişmeler, gelişen iletişim araçları vb. nedenlerle
gastronomiye olan ilgi artarak odak noktası haline gelmiştir. Bir destinasyonun pazarlanması
sürecinde önemli bir bileşen olan gastronomide, yerel mutfaklar ve yerel kültürler gastronomi
deneyimini oluşturan en önemli bileşenlerden biri olarak değerlendirilmektedir. Gün geçtikçe
artan yerelliği deneme olgusu, turistlerin ziyaret ettikleri veya etmek istedikleri destinasyonlar
hakkında bilgi edinme ihtiyaçlarını da beraberinde getirmektedir. Her ne kadar günümüzde
online tanıtım platformları önemli ölçüde turistlerin bilgi edinme ihtiyacına cevap vermeye
yönelik olarak geliştirilse de basılı tanıtım materyalleri hala en önemli bilgi kaynakları olarak
karşımıza çıkmakta, özellikle gittikleri destinasyonlar hakkında koleksiyon yapmak isteyen
turistlerin ilk olarak başvurdukları bir araç olmaktadır. Bu bağlamda bir turist, bir
destinasyonla ilgili ilk izlenimini, deneyimini ilgili materyaller aracılığı ile
gerçekleştirmektedir. Bu açıdan düşünüldüğünde yazılı ve görsel tanıtım materyallerinin
önemli olduğunu söylemek mümkündür. Çalışmada UNESCO Yaratıcı Şehirler Ağı
tarafından Gastronomi alanında tescil edilmiş kentler arasında olan Gaziantep ve Hatay
illerinin tanıtım materyallerine odaklanılmıştır. Gaziantep ve Hatay İl Kültür ve Turizm
Müdürlükleri ile iletişime geçerek tanıtım materyalleri toplanmış ve daha önce yapılan
çalışmalar incelenerek bu materyaller içerik analizine tabi tutulmuştur. İlgili analiz
aracılığıyla, gastronomi alanında tescil edilen bu destinasyonların gastronomik niteliklerinin,
tanıtım materyallerinde ne şekilde temsil edildiğini ortaya çıkarmak amaçlanmıştır.
Çalışmanın veri toplama süreci 2021 yılında 2 şehir (Gaziantep, Hatay) üzerinden
gerçekleştirilmiştir. Çeşitli kısıtlardan ötürü 3. gastronomi şehri olan Afyon çalışmaya dahil
edilememiştir. Gerçekleştirilen inceleme sonucunda, tespit edilen güçlü ve zayıf yönler
belirlenmiş ve çeşitli öneriler geliştirilmiştir. Recent socio-political developments, developing communication tools, etc. For these reasons,
the interest in gastronomy has become an increasing focus. In gastronomy, which is an
important component in the marketing process of a destination, local cuisines and local
cultures are considered as one of the most important components that make up the
gastronomic experience. The phenomenon of trying locality, which is increasing day by day,
brings with it the need of tourists to obtain information about the destinations they visit or want to visit. Although online promotion platforms have been developed to meet the
information needs of tourists today, printed promotional materials still appear as the most
important information sources, they are the first tool used by tourists who want to collect
collections about the destinations they visit. In this context, a tourist makes his first
impression and experience of a destination through relevant materials. From this point of
view, it is possible to say that written and visual promotional materials are important. The
study focuses on the promotional materials of Gaziantep and Hatay, which are among the
cities registered in the field of Gastronomy by UNESCO Creative Cities Network. By
contacting Gaziantep and Hatay Provincial Directorates of Culture and Tourism, promotional
materials were collected, previous studies were examined and these materials were subjected
to content analysis. Through the related analysis, it is aimed to reveal how the gastronomic
qualities of these destinations registered in the field of gastronomy are represented in the
promotional materials. The data collection process of the study was carried out in 2 cities
(Gaziantep, Hatay) in 2021. Due to various constraints, Afyon, the 3rd gastronomy city, could
not be included in the study. As a result of the examination, the identified strengths and
weaknesses were determined, and various suggestions were developed.