Yerel gıdaların tüketilmesine yönelik turist motivasyonlarının ölçülmesi: Antalya’da bir uygulama
Özet
Turistleri seyahate iten ya da seyahat edecekleri ülkeleri seçerken önemli kriterlerden
biri de gidecekleri ülkelerin sahip oldukları kültürel değerlerdir. Mutfak kültürü de bu
değerler içerisinde önemli bir kültürel çekicilik unsuru olarak karşımıza çıkmaktadır. Türk
mutfağının sahip olduğu mutfak kültürü zenginliği de Türkiye’ye önemli rekabet avantajı
sağlamaktadır. Yapılan bu çalışmanın amacı, Türkiye’yi ziyaret eden turistlerin yerel
gıdaların tüketilmesine yönelik motivasyonlarını belirlemektir. Bu amaçla Türkiye’nin en
önemli turistik destinasyonlarından biri olan Antalya şehrini ziyaret eden 181 Alman ve 280
Rus turiste anket uygulanmıştır. Araştırma sonucunda turistleri yerel gıda tüketmelerine
yönelten motivasyonların beş faktör (kültürel deneyim, kişilerarası ilişki, sağlık kaygısı,
heyecan ve duyusal çekicilik) altında toplandığı belirlenmiştir. Araştırmada ayrıca yerel gıda
tüketim motivasyonlarına verilen önemin, turistlerin sosyo-demografik özelliklerine göre
farklılık gösterdiği de tespit edilmiştir. One of the important criteria when choosing the countries that tourists travel
or travel to is the cultural values they have. Culinary culture emerges as an important element
of cultural attraction within these values. Culinary culture’s richness of Turkish cuisine has
also provided significant competitive advantage to Turkey. The aim of this paper is to examine
the motivation of the tourists who visited Turkey for the consumption of local food. For this
purpose, the survey was applied to 181 German and 280 Russian tourists who visited Antalya
that is the most important tourist destination of Turkey. As a result of the research, it was
determined that the motivations for tourists to consume local food were collected under five
factors (cultural experience, interpersonal relation, health concern, excitement and sensory
appeal). The research also found that the main theme given to local food consumption
motivations varies according to the socio-demographic characteristics of tourists.