Destinasyon markalaşmasinda gastronominin önemi: Havran ilçesine yönelik bir araştirma
Özet
Özellikle son yıllarda bir destinasyonun sahip olduğu gastronomik değer ve
destinasyonun çekiciliği arasındaki ilişki giderek kuvvetlenmiştir. Çalışmanın
amacı, gastronominin destinasyon markalaşmasındaki önemini ortaya koyarak
Balıkesir İl sınırları içerisinde yer alan Havran ilçesinin gastronomi turizmi
potansiyelini değerlendirmek ve bu potansiyeli harekete geçirmek için öneriler
geliştirmektir. Araştırma kapsamında; verilerin elde edilmesinde nitel veri toplama
yöntemlerinden görüşme tekniği kullanılmıştır. Bu kapsamda yerel yönetimler,
kamu kurumları, sivil toplum kuruluşları temsilcileri, akademisyenler, işletme
yöneticileri ve işletme çalışanlarından oluşan toplam 14 kişiyle görüşme
yapılmıştır. Araştırma sonucunda Havran’ın gastronomi destinasyonu olabilecek
potansiyele sahip olduğu ancak mevcut durumda potansiyelin yeterince
kullanılmadığı sonucuna varılmıştır. Havran’ın gastronomi turizmi
potansiyelinin harekete geçirilmesi için ilgili paydaşlara ve özellikle yerel yönetime
önemli görevler düştüğü belirlenmiştir. Araştırma kapsamında uzman görüşleri
alınarak tamamen özgün yöntemle hazırlanan gastronomi turizmi potansiyelinin
değerlendirilmesine yönelik görüşme formu başka destinasyonlar için
gerçekleştirilecek bilimsel çalışmalar için yol gösterici olacaktır. Ayrıca çalışmanın
hazırlık aşamasında yapılan taramalarda Havran’ın gastronomi turizmi
potansiyelinin değerlendirilmesine yönelik herhangi bir çalışmaya
rastlanmamıştır. Bu açıdan araştırma, ilçenin gastronomi turizmi potansiyelinin
bütüncül bakış açısıyla ortaya konulması konusunda literatürdeki boşluğu
giderecek niteliktedir. Araştırma, farklı kesimlerden paydaşların perspektiflerini bir
araya getirmesi yönüyle de bölgede gastronomi turizminin geliştirilmesinde
pratiğe yönelik geniş bakış açılı, somut öneriler sunmaktadır. Especially in recent years, the relationship between the gastronomic value of a
destination and the attractiveness of the destination has become increasingly
stronger. The aim of the study is to evaluate the gastronomy tourism potential of
Havran district, located within the borders of Balıkesir Province, by revealing the
importance of gastronomy in destination branding and to develop suggestions to
activate this potential. Within the scope of the research; Interview technique, one of
the qualitative data collection methods, was used to obtain the data. In this context, a total of 14 people were interviewed, including representatives of local governments, public institutions, nongovernmental organizations, academics, business managers and business employees. As a result of the research, it was
concluded that Havran has the potential to be a gastronomy destination, but the potential is not used enough in the
current situation. It has been determined that relevant stakeholders, and especially the local government, have important
duties in activating Havran's gastronomy tourism potential. The interview form for the evaluation of gastronomy tourism
potential, prepared with a completely original method by taking expert opinions within the scope of the research, will be
a guide for scientific studies to be carried out for other destinations. In addition, in the scans carried out during the
preparation phase of the study, no studies were found to evaluate the gastronomy tourism potential of Havran. In this
respect, the research is capable of filling the gap in the literature on revealing the gastronomy tourism potential of the
district from a holistic perspective. By bringing together the perspectives of stakeholders from different segments, the
research offers concrete suggestions with a broad perspective for practice in the development of gastronomy tourism in
the region.