Sosyal medya aynasında türk sokak lezzetlerine ilişkin yerli ve yabancı turistlerin deneyim farklılıkları ve türk sokak lezzetlerinin gastronomik ürün olarak pazarlanabilme stratejileri
Özet
Destinasyonlar, daha fazla ziyaretçi çekebilmek ve diğer destinasyonlardan
farklılaşabilmek için özgün turizm faaliyetlerine ihtiyaç duyar. Bu bağlamda, gastronomi
turizmi gibi alternatif turizm türleri destinasyonların rekabet avantajı elde edebilmesi için
önemli adımlardan biridir. Destinasyonların yiyecek içecek kültürlerini açık bir şekilde
yansıtan, bir bölgenin coğrafi koşulları, tarihi, geleneği ve kültürü ile birlikte o bölgenin
gıda kimliğini oluşturmaya katkıda bulunan sokak lezzetleri, gastronomi alanında
destinasyonu özgün kılmak adına önemli araçlar olup günümüzde çok sayıda destinasyon
sokak lezzetlerini pazarlama aracı olarak kullanmaktadır.
Çalışma kapmasında, sokak lezzetlerini gastronomik ürün olarak pazarlayan
destinasyonlarca benimsenen stratejilerin dokuman analizi yöntemiyle belirlenmesi; yerli
ve yabancı turistlerin Türk sokak lezzetlerine ilişkin deneyim farklılıkların Instagram’da
yapılan paylaşımların içerik analizi yöntemiyle değerlendirilmesiyle ortaya konulması
hedeflenmiştir.
Literatür taraması sonucunda sokak lezzetlerini gastronomik ürün olarak
pazarlayan destinasyonlarca uygulanan stratejiler, yazarlar tarafından önerilen stratejiler
ve destinasyonların kazanımları ortaya konulmuştur. Ayrıca Instagram özelinde, konuyla
ilgili etiketler kullanılarak gerçekleştirilen paylaşımların analizi neticesinde yerli
turistlerin Türk sokak lezzetlerinin neredeyse tamamını deneyimleyip paylaşmasına rağmen yabancı turistlerin kısıtlı sayıda ürün paylaştığı görülmüştür. Buradan hareketle
Türk sokak lezzetlerinin yabancı turistler tarafından deneyimlenme oranının düşük
olduğu çıkarımı yapılmıştır.
Turistik çekiciliğinin yanı sıra zengin mutfağıyla önemli gastronomi turizmi
potansiyeli barındıran ve sokak lezzetleri açısından da oldukça zengin olan Türkiye’nin
bu ürünleri gastronomik ürün olarak doğru şekilde pazarlayabilmesi için öneriler
geliştirilerek çalışmanın sonuç ve değerlendirme bölümünde sunulmuştur. Destinations need unique tourism activities in order to attract more visitors and
differentiate themselves from other destinations. In this context, alternative tourism types
such as gastronomy tourism are one of the important steps for destinations to gain
competitive advantage. Street flavours, which clearly reflect the food and beverage
cultures of destinations and contribute to the formation of the food identity of a region
together with the geographical conditions, history, tradition and culture of that region, are
important tools to make the destination unique in the field of gastronomy, and many
destinations today use street flavours as a marketing tool.
Within the scope of the study, it is aimed to determine the strategies adopted by
destinations that market street flavours as a gastronomic product by document analysis
method and to reveal the differences in the experiences of domestic and foreign tourists
regarding Turkish street flavours by evaluating the posts made on Instagram by content
analysis method.
As a result of the literature review, the strategies applied by destinations marketing
street flavours as gastronomic products, the strategies recommended by the authors and
the gains of the destinations were revealed. In addition, as a result of the analysis of the
posts made using the relevant tags on Instagram, it was seen that although domestic
tourists experienced and shared almost all of the Turkish street flavours, foreign tourists
shared a limited number of products. From this point of view, it is inferred that the rate
of experience of Turkish street flavours by foreign tourists is low.
In addition to its touristic attractiveness, Turkey, which has an important
gastronomy tourism potential with its rich cuisine and is very rich in terms of street flavours, has developed suggestions for the correct marketing of these products as
gastronomic products and presented in the conclusion and evaluation section of the study.