Turist profili: Gürbulak sınır kapısından giriş yapan İranlı turistler örneği
Özet
İranlı turistleri Iğdır’a getiren seyahat motivasyonları, harcama miktarları, tercih ve isteklerini
belirlemek için yapılan bu çalışma, Gürbulak Sınır Kapısından giriş yapan İranlı turistler ile
gerçekleştirilmiştir. SPSS paket programı ile yapılan analizler sonucunda, İranlı turistlerin
seyahat kararlarında etkili olan kaynak (%67,4) akraba arkadaş tavsiyesidir. Iğdır’ı tercih etme
nedenlerinden ilk üçü alışveriş, akraba arkadaş ziyareti ve ticari faaliyetlerdir. İranlı turistlerin
seyahat organizasyon şekli çoğunlukla bireyseldir. Gelir düzeyi olarak orta ve ortanın üstü
çoğunluğu oluşturmaktadır. İranlı turistlerin harcama miktarlarında ilk dördü giyim, diğer
harcama, konaklama, yiyecek içecek oluşmaktadır. Araştırmaya katılan İranlı turistlerin
konaklama, yiyecek-içecek, rekreasyon-animasyon, ulaşım, giyim ve diğer harcamalarının
cinsiyet değişkenine göre anlamlı farklılık gösterip göstermediğini belirlemek amacıyla
gerçekleştirilen bağımsız grup t-testi sonucunda, konaklama, yiyecek-içecek, rekreasyonanimasyon ve ulaşım grupları aritmetik ortalamaları arasındaki fark, istatistiksel olarak anlamlı
bulunmuştur. Tek yönlü varyans analizi (ANOVA) sonucunda, İranlı turistlerin konaklama,
yiyecek-içecek, ulaşım, giyim, diğer harcamalarında eğitim ve meslek durumuna göre anlamlı
farklılık olduğu tespit edilmiştir. Yine, İranlı turistlerin konaklama, yiyecek-içecek, giyim
harcamaları yaş aralıkları ve gelir düzeyi durumuna göre anlamlı farklılık olduğu tespit
edilmiştir. This study, which was conducted to determine the travel motivations, spending amounts, preferences and
desires that brought Iranian tourists to Iğdır, was carried out with Iranian tourists entering through the
Gürbulak Border Gate. As a result of the analyzes made with the SPSS package program, the source (67.4%)
that is effective in the travel decisions of Iranian tourists is the recommendation of relatives. The first three
reasons for choosing Iğdır are shopping, visiting relatives and commercial activities. The organization of
travel for Iranian tourists is mostly individual. In terms of income level, middle and upper middle make up
the majority. The first four expenditures of Iranian tourists are clothing, other expenditures,
accommodation, food and beverage. Accommodation, food-beverage, recreation-animation and
transportation groups were determined arithmetic as a result of the independent group t-test, which was
carried out to determine whether the accommodation, food-beverage, recreation-animation, transportation,
clothing and other expenditures of Iranian tourists participating in the research show a significant difference
according to the gender variable. The difference between the averages was found to be statistically
significant. As a result of one-way analysis of variance (ANOVA), it has been determined that there is a
significant difference in accommodation, food and beverage, transportation, clothing and other expenses of
Iranian tourists according to education and occupation. Again, it has been determined that there is a
significant difference in accommodation, food and beverage, clothing expenditures of Iranian tourists
according to age and income level.