Türkiye’de lisans düzeyindeki turizm rehberliği bölümlerinde görev yapan akademisyenlerin akademik özgeçmişlerinin incelenmesi
Özet
Bu araştırma; turizm rehberliği alanında mesleki eğitim veren akademisyenlerin
görev yaptıkları ve ders verdikleri bölüm ile ilgili, eğitim, öğretim vb. mesleki
formasyonlarını belirlemek amacıyla yapılmıştır. Bu amaç doğrultusunda; Türkiye’de lisans düzeyindeki yükseköğretim kurumlarının turizm rehberliği bölümlerinde görev yapan akademisyenlerin, akademik özgeçmişleri incelenmiştir. Tarama
modeliyle tasarlanan bu araştırmaya, üniversitelerin yalnızca lisans düzeyindeki
yükseköğretim kurumlarının turizm rehberliği bölümleri bünyesinde görev yapan
akademisyenler dahil edilmiştir. Araştırma kapsamında, 2017 ÖSYS (Öğrenci
Seçme ve Yerleştirme Sistemi) Yükseköğretim Programları ve Kontenjanları Kılavuzu incelenmiş, 2017-2018 eğitim-öğretim yılında turizm rehberliği bölümüne öğrenci kabul eden fakülte ve yüksekokulların listesi çıkarılmıştır. Söz konusu listeye
göre, fakülte ve yüksekokulların internet siteleri taranarak, öğretim elemanı ve yardımcılarının (akademisyenlerin) isimlerine ulaşılmıştır. Akademisyenlerin özgeçmişlerine ulaşabilmek için YÖK AKADEMİK sisteminden yararlanılmıştır. Araştırma bulgularına göre; Türkiye’de 2017-2018 eğitim-öğretim yılında lisans düzeyindeki turizm rehberliği eğitimi, 18 ilde, 22 üniversitede (3’ü vakıf üniversitesi)
ve 24 fakülte/yüksekokulda verilmektedir. Türkiye’de lisans düzeyindeki yükseköğretim kurumlarının turizm rehberliği bölümlerinde 137 akademisyen görev
yapmaktadır. Akademisyenlerin lisans, yüksek lisans ve doktora mezuniyetleri incelendiğinde; büyük çoğunluğunun turizm ile ilgili herhangi bir yükseköğretim
programından/bölümünden mezun oldukları tespit edilmiştir. The purpose of this study is to determine academicians’ education and professional
formations related to the department they work. In accordance with this purpose;
academicians’, working in the tourism guidance department of higher education
institutions at the undergraduate level in Turkey, academic background were
examined. This research, which was designed by the screening model, included
academicians who work in the tourism guidance departments of universities only at
undergraduate level higher education institutions. Within the scope of the research,
2017 ÖSYS (Student Selection and Placement System) Guide to Higher Education
Programs and Quotas were examined and a list of faculties and vocational schools
accepting students in the tourism guidance program in the academic year 2017-
2018 was issued. According to the list, the websites of faculties and schools were
scanned and the names of teaching staff and assistants (academicians) were reached. In order to reach the resume of academicians, YÖK ACADEMIC system was
used. According to research findings; tourism guidance training in the 2017-2018
academic year at the undergraduate level are given in 18 provinces, 22 universities
(3 private universities) and 24 faculty in Turkey. 137 academicians work at the department of tourism guidance in higher education institutions. When graduates,
masters and doctoral graduates of academicians are examined; it has been determined that the vast majority have graduated from any higher education program/department.