Turist rehberlerine yönelik turist nezaketsizliği ve rehberlerin nezaketsiz davranışlara ilişkin tepkileri
Abstract
Bu çalışmada, turistlerin turist rehberlerine yönelik sergiledikleri nezaketsiz davranışların belirlenmesi ve rehberlerin bu
davranışlar karşısında nasıl hissettiklerinin ve gösterdikleri tepkilerin neler olduğunun ortaya çıkarılması amaçlanmaktadır.
Araştırmanın amacı doğrultusunda verilerin elde edilmesi için nitel araştırma yaklaşımı tercih edilmiştir. Veri toplama aracı olarak
yarı yapılandırılmış görüşme formu hazırlanmıştır. Telefon ile görüşmeler yapılarak toplanan veriler, tematik analize tabi tutularak
önce kodlanmış, ardından belirli temalar altında kategorize edilmiştir. Araştırma sonucunda, turist rehberlerinin en fazla
karşılaştıkları nezaketsiz davranışların “rehberi satın almış gibi davranmak”, “uyarıları dikkate almamak” ve “anlatılanları
dinlememek” olduğu ve rehberlerin bu nezaketsiz davranışlar karşısında çoğunlukla “sinir bozukluğu”, “moral bozukluğu”, “öfke”
ve “üzüntü” hissettikleri belirlenmiştir. Turist rehberlerinin nezaketsiz davranışlara yönelik turistlere gösterdikleri tepkileri
içerisinde en sık tekrarlananların “nazikçe uyarmak”, “sert bir dille uyarmak” ve “umursamamak” olduğu ve bu tepkiler
doğrultusunda turistlerde görülen davranış değişikliğinin ise çoğunlukla “aynı davranışa devam etmek”, “kabahatini anlayıp özenli
davranmak” ve “hatasının farkına varıp özür dilemek” yönünde olduğu tespit edilmiştir. Ayrıca, turist nezaketsizliğinin grup
uyumuna ve tur akışına yönelik etkilerinin çoğunlukla “rehberinin modunun düşmesi”, “grup üyelerinin moralinin bozulması” ve
“grup üyelerinin bu kişilere tepki göstermesi” şeklinde olduğu belirlenmiştir. In this study, it is aimed to determine the uncivil behaviours of tourists towards tourist guides and to reveal how the guides
feel and what their reactions are in the face of these behaviuors. Qualitative research approach was preferred in order to obtain
the data in line with the purpose of the research. A semi-structured interview form was prepared as a data collection tool. The
data collected through telephone interviews were subjected to thematic analysis and first coded and then categorized under certain
themes. As a result of the research, it has been determined that the most uncivil behaviours encountered by tourist guides are
“pretending to buy the guide”, “ignoring the warnings” and “not listening to what is told” and the guides mostly felt “nervous
breakdown”, “depression”, “rage” and “sadness” in the face of these rude behaviours. It was determined that the most frequently
repeated reactions of tourist guides to tourists against uncivil behaviours are “kindly warning”, “warning with a harsh language”
and “ignore” and in line with these reactions, the behavioral change seen in tourists is mostly “continuing the same behaviours”,
“understanding the fault and acting with care” and “realizing and apologizing for the mistake”. In addition, it was determined that
the effects of tourist incivility on group harmony and tour flow were mostly “demoralization of the guide”, “the demoralization of
the group members” and “the reaction of the group members to these people”.