History students' awareness of "the importance of knowing how history is written"
Özet
The purpose of this study is to reveal history students’ regarding the importance of
knowing how history is written. The study was carried out with a qualitative
methodology in particular basic qualitative research design. The research was carried
out with 80 senior students in the department of history and taking pedagogical
formation training at two universities located in the east of Turkey in 2017-2018
academic year. The data were collected via both interview and open-ended questions.
The results revealed that most of the students do not read any books about historical
methodology outside the classroom and show interest in this field. Nearly all of the
participants considered it necessary for the students studying in the history
department to know how history is written, due to the many contributions they will
provide, especially in to do the academic career. More than half of the participants
stated that in order to learn history more accurately and to prevent believing in
unfounded things, it is necessary for other segments of the society to know how
history is written. Bu araştırmanın amacı; tarih bölümü öğrencilerinin, tarihin nasıl yazıldığını bilmenin
önemine yönelik farkındalıklarını ortaya koymaktır. Araştırma nitel metodoloji
kapsamında temel nitel araştırma deseniyle yürütülmüştür. Araştırma, 2017-2018
eğitim öğretim yılında, Türkiye’nin doğusunda bulunan iki üniversitenin tarih bölümü
son sınıflarında okuyan ve aynı zamanda pedagojik formasyon eğitimi alan öğrencilerle
gerçekleştirilmiştir. Veriler, hem görüşme hem de açık uçlu soru formuyla toplanmıştır.
Elde edilen bulgular katılımcıların büyük çoğunluğunun ders dışında tarih metodolojisi
alanına yönelik herhangi bir kitap okumadıklarını ve bu alana ilgisiz kaldıklarını ortaya
koymaktadır. Katılımcıların neredeyse tamamı başta akademik kariyere yardımcı olmak
üzere sağlayacağı birçok katkıdan dolayı tarih bölümünde okuyan öğrencilerin tarihin
nasıl yazıldığını bilmelerini gerekli görmüştür. Katılımcıların yarısından fazlası da tarihi
daha doğru bir şekilde öğrenebilmek ve asılsız şeylere inanmanın önüne geçmek
gerekçeleriyle toplumun diğer kesimlerinin de tarihin nasıl yazıldığını bilmesini gerekli
gördüklerini ifade etmişlerdir.