The effect of realistic mathematics education on student achievementand student opinions towards instruction
Abstract
This study in which the effect of Realistic Mathematics Education on teaching "Measures of Surface and Volumes" unit and students' opinions were searched and mixed searching method consisted of empirical method with control group by using pre-post test and qualitative data was used. Study was carried out in 2007-2008 academic year and seventy four 8 grade students were participated. Instruction was conducted in experimental group (38 students) based on realistic mathematics education and in control group (36 students) with using the traditional method. Data were obtained via equivalence test, mathematical achievement test and semi-structured interviews composed of open-ended questions. Quantitative data were examined with t-test and qualitative data were examined descriptive analysis. As a result of the findings from the study, instruction based on realistic mathematics education was more effective than instruction with traditional method and realistic mathematics education was found to be supported by student opinions. Gerçekçi Matematik Eğitiminin "Yüzey Ölçüleri ve Hacimler" ünitesinin öğretiminde öğrenci başarısına etkisinin ve öğretime yönelik öğrenci görüşlerinin araştırıldığı bu çalışmada ön-son test kontrol gruplu deneysel desen ile nitel veri birleşiminden oluşan karma araştırma deseni kullanılmıştır. Çalışma 2007-2008 öğretim yılında gerçekleştirilmiştir ve yetmiş dört 8. sınıf öğrencisi katılmıştır. Öğretim, deney grubuna(38 öğrenci) gerçekçi matematik eğitimine dayalı olarak ve kontrol grubuna(36 öğrenci) geleneksel yöntem kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Denkleştirme testi, matematiksel başarı testi ve açık uçlu sorulardan oluşan yarı yapılandırılmış görüşme formu ile veri toplanmıştır. Nicel veriler t-testi, nitel veriler betimsel analiz ile incelenmiştir. Çalışmadan elde edilen bulgular sonucunda gerçekçi matematik eğitimine dayalı öğretimin, geleneksel yöntemle yapılan öğretimden daha etkili olduğu ve öğretime yönelik öğrenci görüşlerinin gerçekçi matematik eğitimini destekler nitelikte olduğu sonucuna ulaşılmıştır.