The investigation of process of teaching function concept in an adidactic learning environment
Künye
Dikkartin Övez, F. T. & Akar, N. (2018). The investigation of process of teaching function concept in an Adidactic learning environment. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 8(3), 469-502, http://dx.doi.org/10.14527/pegegog.2018.019Özet
This study investigates the learning of the concept of functions in an adidactic learning
environment, explains the five phases of the adidactic learning environments defined
in the Didactic Situation Theory and their interactions with the milieu generated within
the given problem state of the students. It was carried out with 33 ninth grade
students from an Anatolian high school in Balıkesir. This qualitative study was designed
as a case study. Descriptive analysis was used to analyze the data from students’
worksheets, and the transcriptions of video records in order to investigate the
outcomes of an adidactic learning environment in detail. Students’ performances in
the teaching process were evaluated with a checklist for problem-solving, construction
of function knowledge and interaction with the milieu. The results showed that the
basic conditions of an adidactic learning environment were provided, the students
with a high interaction with the milieu constructed function knowledge by completing
each stage. The students’ display rates for the indicators on the checklist were 70.90 %
for problem-solving, 77.77% for construction of function knowledge, and 80.00% for
interaction with the milieu. Adidaktik bir öğrenme ortamında gerçekleştirilen fonksiyon kavramının öğretimine
yönelik sürecin incelendiği bu çalışmada; Didaktik Durumlar Teorisinde tanımlanan
adidaktik öğrenme ortamlarının beş evresi açıklanmış ve öğrencilerin verilen problem
durumu çerçevesinde oluşturulan milieu ile etkileşimleri incelenmiştir. Çalışma
Balıkesir ilinde yer alan bir Anadolu lisesinde öğrenim gören 33 dokuzuncu sınıf
öğrencisi ile gerçekleştirilmiştir. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden durum
çalışması modeli benimsenmiştir. Adidaktik bir öğrenme ortamında ortaya çıkan
durumların ayrıntılı olarak incelenmesi amacıyla öğrenci çalışma kâğıtları ve video
kayıtları ile elde edilen veriler betimsel olarak analiz edilmiştir. Öğrencilerin öğretim
sürecinde sergiledikleri performanslar “problem çözme”, “fonksiyon bilgisini
oluşturma” ve “miliue ile etkileşimleri” açısından hazırlanan kontrol listesiyle
değerlendirilmiştir. Çalışmanın sonucunda adidaktik ortamın temel şartlarının
sağlandığı, milieu ile etkileşimleri yüksek olan öğrencilerin evreleri tamamlayarak
fonksiyon bilgisini oluşturdukları görülmüştür. Ayrıca öğretim sürecinin
değerlendirilmesine ilişkin kontrol listesinde yer alan göstergelere yönelik öğrencilerin
bu göstergelerdeki davranışları sergileme oranlarının problem çözme % 70.90,
fonksiyon bilgisini oluşturma % 77.77, milieu ile etkileşim kategorileri için %80.00
olduğu sonucuna ulaşılmıştır.