Dış ticaret firmalarının lojistik performanslarının müşteri memnuniyeti ve firma performansına etkisi: Çerkezköy ve Çorlu firmaları üzerinde bir uygulama
Özet
With logistics operations, it has become extremely important to create customer value, establish
company success, increase the added value of the business and the efficiency of commercial operations. As
the market changes, competition increases in importance between supply chains and logistics operations.
Therefore, achieving high performance business goals is highly dependent on supply chain management and
logistics management. Inaddition, companies rely heavily on their ability to meet the expectations of the
society and customers in the best way and the irability to bring added value to their activities in order to
survive in tough competitive conditions and to improve their competitiveness. The condition for this is the
successful planning and implementation of logistics activities. In otherwords, it depends on logistics
performance.
In this research, the effect of logistics performance of foreign trade companies on customer satisfaction and
company performance is to examine. In line with the purpose, the online questionnaire consisting of the form
for determining the descriptive characteristics of the participants and companies, logistics performance scale,
companyperformancescaleandcustomersatisfactionscales; It was applied voluntarily to 406 company
managers engaged in foreign trade in Çerkezköy and Çorlu in 2022. The obtained data were evaluated by
means of SPSS 22.0 statistical program in computer environment. As a result of there search; By performing
correlation analysis, it was concluded that there are positive and significant relationships between logistics
performance, customer satisfaction and company performance and that an increase or decrease in logistics Lojistik operasyonlarla, müşteri değeri yaratmak, şirket başarısını tesis etmek, işin katma değerini ve ticari
operasyonların verimlilini artırmak son derece önemli hale geldi. Pazar değiştikçe, rekabet tedarik zincirleri ve
lojistik operasyonlar arasında önemi artmaktadır. Bu nedenle, yüksek performansta iş hedeflerine ulaşmak
büyük ölçüde tedarik zinciri yönetimine ve lojistik yönetimine bağlıdır. Ayrıca şirketler, zorlu rekabet
koşullarında ayakta kalabilmek ve rekabet güçlerini geliştirebilmek için toplumun ve müşterilerin
beklentilerini en iyi şekilde karşılayabilme becerisi ve faaliyetlerine katma değer getirebilme yeteneklerine
büyük ölçüde güvenmektedir. Bunun koşulu da, lojistik faaliyetlerin başarılı bir şekilde planlanıp
uygulanmasına kalmaktadır. Diğer bir ifade ile lojistik performansa bağlıdır.
Bu araştırmada, dış ticaret firmalarının lojistik performanslarının müşteri memnuniyeti ve firma
performansına etkisini incelemektir. Amaç doğrultusunda katılımcıların ve firmaların tanımlayıcı özelliklerini
belirleme formu, lojistik performans ölçeği, firma performans ölçeği ve müşteri memnuniyeti ölçeklerinden
oluşan çevrimiçi anket; 2022 yılı içerisinde Çerkezköy ve Çorlu’da dış ticaret yapan 406 firma yöneticisine
gönüllü olarak uygulanmıştır. Elde edilen veriler bilgisayar ortamında SPSS 22.0 istatistik programı
aracılığıyla değerlendirilmiştir. Araştırma sonucunda; korelasyon analizi yapılarak lojistik performans,
müşteri memnuniyeti ve firma performansı arasında pozitif yönlü anlamlı ilişkilerin olduğu lojistik
performansın artması veya azalmasının aynı doğrultuda müşteri memnuniyeti ve firma performansının da
artmasına veya azalmasına neden olacağı sonucuna varılmıştır. Araştırmada yapılan regresyon analizi ile
firmaların lojistik performanslarının müşteri memnuniyetini %22,7, firma performansını ise %29.6 düzeyinde
açıkladığı saptanmıştır.