Yüksek din öğretimi kurumlarında bölümleşme sorunu
Özet
Bu çalışmada, yüksek din öğretimi kurumlarında
istihdam alanlarına göre bölümleşme konusu;
ihtiyaç, beklenti ve değişim bağlamında
incelenmiştir. Çalışmanın amacı, günümüze ve
geleceğe ışık tutması bakımından tarihsel
gelişim çerçevesinde genelde yüksek din
öğretimi kurumları özelde ise ilahiyat/İslami
ilimler fakültelerindeki program ve bölümleşme
alanındaki paradigma değişikliklerini ele alıp,
zaman içerisinde ortaya çıkan niceliksel ve
niteliksel değişimler bağlamında bölümleşme ile
ilgili öneriler ortaya koymaktır. Çalışmada, nitel
araştırma deseni benimsenmiş, bu çerçevede
literatür taraması ve doküman incelemesi
yöntemleri kullanılmıştır. Araştırmada ulaşılan
sonuçlara göre; yüksek din öğretimi
kurumlarında görev-sorumluluk ve istihdam
alanının her zamankinden daha fazla genişlediği
günümüzde, ilahiyat/İslami ilimler
fakültelerinin bölümleşme konusunda teorik
anlamda zengin bir tecrübeye ve kurumsal
hafızaya sahip olduğu ancak yaklaşık yüz yıla
yakın deneyim ve son kırk yılda zaman zaman
yapılan deneme ve programların yeniden
yapılandırılmasıyla ilgili uygulanabilir ve
sürdürülebilir bir sonuca ulaşılamadığı
anlaşılmaktadır. Bu çerçevede hem örgün hem
de yaygın eğitimde alanında uzman, nitelikli din
eğitimcilerinin yetiştirilmesi için ilahiyat
fakültelerinde işlevsel ve istihdama yönelik
bölümleşme paradigmasının hayata geçirilmesi
gerektiği söylenebilir. In this study, the subject of departmentalization
according to employment areas in higher
religious education institutions is examined in
the context of need, expectation and change. The
aim of the study is to discuss the paradigm
changes in the curriculum and
departmentalization of higher religious
education in particular in the faculties of
theology / Islamic sciences within the
framework of historical development in terms of
shedding light on the present and the future.
Besides, in the context of quantitative and
qualitative changes that have emerged over time,
it is to make suggestions about
departmentalization. In the study, qualitative
research design was adopted, and literature
review and document analysis methods were
used in this framework. According to the results
of the research; In today's world, where the field
of duty-responsibility and employment in higher
religious education institutions is expanding
more than ever before, the faculties of theology
/ Islamic sciences have a rich theoretical
experience and institutional memory in
departmentalization, but about a hundred years
of experience and occasional experiments in the
last forty years and It is understood that a viable
and sustainable result regarding the restructuring
of the programs has not been achieved. In this
context, it can be said that functional and
employment-oriented departmentalization
should be implemented in theology faculties in
order to train qualified religious educators in
both formal and non-formal education.