Advanced Search

Show simple item record

dc.contributor.authorAçıksözlü, Övgü
dc.contributor.authorBozok, Düriye
dc.date.accessioned2025-04-15T07:19:04Z
dc.date.available2025-04-15T07:19:04Z
dc.date.issued2021en_US
dc.identifier.issn2148-2489
dc.identifier.urihttps://doi.org/10.29228/ASOS.51961
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12462/16853
dc.description.abstractThe digital revolution that started with Industry 3.0 developed with Industry 4.0, allowing artificial intelligence and robot technologies to take place in many areas. The rapid development of technology and the corresponding change in consumer needs have forced many sectors to adapt to changing conditions. The dynamics of the fourth industrial revolution accelerated this change and started to play an important role in the preferences of both businesses and consumers. Artificial intelligence and robot technologies, which are among these dynamics, are both indispensable for people's daily lives and are expressed as technological innovations that many businesses apply. Examples of robotic applications, which have started to be seen in service industries after industrial industries, have started to be seen in tourism services. In addition to the Hen-na Hotel, the first and only example in the world, which provides service entirely with robots in Japan, the examples of businesses in which human employees and robots take place are increasing day by day. The aim of this study; The aim of this study is to examine the application examples for the use of robots in the presentation of tourism services based on human-human communication. For this purpose, within the tourism services; Hotel businesses, food and beverage businesses, tour guiding and services in airports are evaluated and examples of robot use that have started to be implemented in these areas are given. When the examples are examined, it is possible to use robots to help human workers in the majority of applications. Based on these applications, which are considered as the first applications, predictions are made for the future of tourism enterprises.en_US
dc.description.abstractEndüstri 3.0 ile başlayan dijital devrim Endüstri 4.0 ile gelişerek yapay zekâ ve robot teknolojilerinin birçok alanda yer almasına imkân sağlamıştır. Teknolojinin hızlı bir şekilde gelişmesi ve buna bağlı olarak tüketici ihtiyaçlarının değişmesi birçok sektörü değişen koşullara uyum sağlamak zorunda bırakmıştır. Dördüncü endüstri devriminin dinamikleri söz konusu değişimi hızlandırarak hem işletmelerin hem de tüketicilerin tercihlerinde önemli bir rol oynamaya başlamıştır. Bu dinamikler arasında yer alan yapay zekâ ve robot teknolojileri de hem insanların günlük hayatlarının vazgeçilmezi hem de birçok işletmenin başvurduğu teknolojik yenilik olarak ifade edilmektedir. Sanayi endüstrilerinden sonra hizmet endüstrilerinde de görülmeye başlayan robotik uygulamalara yönelik örnekler turizm hizmetlerinde görülmeye başlamıştır. Dünyada ilk ve tek örneği Japonya’da yer alan tamamen robotlar ile hizmet sunan Hen-na Otel’in yanı sıra insan çalışanlar ile robotların birlikte yer aldığı işletme örnekleri gittikçe çoğalmaktadır. Bu çalışmanın amacı; temeli insan-insan iletişimine dayanan turizm hizmetlerinin sunumunda yer alan robot kullanımına yönelik uygulama örneklerini incelemektir. Bu amaç doğrultusunda turizm hizmetleri içerisinde; otel işetmeleri, yiyecekiçecek işletmeleri, tur rehberliği ve havalimanlarında yer alan hizmetler değerlendirilerek bu alanlarda uygulanmaya başlayan robot kullanımına yönelik örneklere yer verilmiştir. Örnekler incelendiğinde uygulamaların büyük bir çoğunluğunda robotların insan çalışanlara yardımcı olmak amacıyla kullanılması söz konusudur. Henüz ilk uygulamalar olarak değerlendirilen bu uygulamalardan yola çıkarak turizm işletmelerinin geleceğine yönelik tahminlerde bulunulmaktadır.en_US
dc.language.isoengen_US
dc.publisherAsos Yayınlarıen_US
dc.relation.isversionof10.29228/ASOS.51961en_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectIndustry 4.0en_US
dc.subjectArtificial Intelligenceen_US
dc.subjectRobot Technologiesen_US
dc.subjectTourism Businessesen_US
dc.subjectEndüstri 4.0en_US
dc.subjectYapay Zekâen_US
dc.subjectRobot Teknolojilerien_US
dc.subjectTurizm İşletmelerien_US
dc.titleApplications for the use of “robot” in services in tourism enterprisesen_US
dc.title.alternativeTurizm işletmelerinde yer alan hizmetlerde “robot” kullanımına yönelik uygulamalaren_US
dc.typearticleen_US
dc.relation.journalThe Journal of Academic Social Scienceen_US
dc.contributor.departmentSosyal Bilimler Enstitüsüen_US
dc.contributor.authorID0000-0003-2238-081Xen_US
dc.identifier.volume9en_US
dc.identifier.issue119en_US
dc.identifier.startpage413en_US
dc.identifier.endpage428en_US
dc.relation.publicationcategoryMakale - Uluslararası Hakemli Dergi - İdari Personel ve Öğrencien_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record