Dışarıda yemek yeme alışkanlığında etkili faktörlerin belirlenmesinde alternatif bir yöntem olarak planlanmış davranış teorisi
Özet
Bireylerin dışarıda yemek yeme alışkanlıkları, temelde ev dışı yiyecek içecek tüketimi konusu ile ilgili kabul edilmektedir. Ticari anlamda ise; dışarıda yemek yeme alışkanlıkları bireylerin ev dışında bir işletme tarafından üretilen ve servis edilen yiyecek ve içecekleri ücret ödeyerek tüketmelerini ifade etmektedir. Böylece, dışarıda yemek yeme alışkanlığının, yiyecek-içecek hizmetleri endüstrisinin ürettiği ürün ve hizmetlere olan talebin çıkış noktası halini almış olduğu söylenebilmektedir. Şu halde, dışarıda yemek yeme olgusunu günümüz yiyecek içecek hizmetleri endüstrisinin varlık sebebi olarak görmek yanlış bir yaklaşım olmayacaktu
Tüketicilerın satın alma davranışlarını etkileyen mikro ve makro etkenlerin ortaya çıkarılması konusunda yapılan çalışmalardan birisi de Planlanımış Davranış Teorisi olmuştur. 1975 yılında Fishbein ve Ajzen tarafından oluşturulan bu teoriye göre; bireylerin tutumlarını davranışa dönüştüren iki etken mevcuttur. Bunlardan birisi bireysel diğeri sosyal etki adıyla anılmaktadır. Tutumların hangi etken veya etkenler sebebiyle davranışa dönüştüğü konusu bir sosyal faaliyet olan yeme içme faaliyetini de ilgilendirmektedir
Bu çalışmada, dışarıda yemek yeme faaliyetlerini tutumdan davranışa geçme sebepleriyle araştırabilecek ulan Planlanmış Davranış Teorisi'nin uygulanabilirliğı araştırılmıştır. Uygulama halinde ortaya çıkabilecek sonuçlar saptanmaya çalışılarak öneriler geliştirilmeye çalışılmıştır.