Çocuk edebiyatında dilin ideolojisi: Anlatı bilimsel yaklaşım
Abstract
Çocuk edebiyatı yüzyıllardır eğitim, din ve politik
öğretiler arasında tüm dünyada bir güç çekişmesine maruz
kalmaktadır. İdeoloji, istenmeyen veya toplumsal yapı içinde
kaçınılması gereken veya gereksiz görülen değil aksine olması
zorunlu olan hatta sine qua non (olmazsa olmaz) nitelikteki
inançlar sisteminin bir ürünü olarak sosyal yaşamda yerini
alır. Dolayısıyla, ideolojisi olmayan bir anlatı düşünülemez.
Çocuk edebiyatının ideolojik söylemlerle kurgulanması dil
ile yakından ilişkilidir. Dildeki ideolojik kodların çözümlenmesinde ise anlatı bilim kuramı işlevseldir. Bu makale
öncelikle anlatı bilim kuramını temel alarak dilde ideolojinin
ne şekilde kurgulandığını özellikle ideolojinin dil, çocuk
okur, çocuk edebiyatı, metin-içi ve metin dışı dinamikler
bağlamında tartışılmasını amaçlamaktadır. Children literature in the world has always been under the strong influence of power exerted by some disciplines
such as education, religion, politics and etc. However, ideology has never been regarded as a system of belief which is assumed as avoidable but a must and even sine qua non product
of belief system in social life. Then a narrative without an ideology is unthinkable. Accordingly, narratology is functional in
decoding those codes in children literature. Thus, this article
discusses how language in children literature is fictionalized
by particularly focusing on ideology, child reader, children literature, intratextual and extratextual dynamics.