Examination of experienced chemistry teachers' usage of education information network (ein) contents in their chemistry courses
Özet
Education Information Network (EIN), which is an online social education platform, is one of the
components of the FATIH Project. EIN contains the preparation and management of e-content, and e-content of
EIN consists of different learning/teaching materials such as lessons, e-books, videos, simulations/animations,
questions, experiments. In this study, it was aimed to examine experienced chemistry teachers' usage of EIN
chemistry course e-contents in their courses. The sample consisted of 40 (26 female and 14 male) experienced
chemistry teachers working in different provinces and different types of secondary schools in Turkey. The data
collected with an instrument which contains ten open-ended questions developed by the authors and analyzed
through content analysis. In the study, it was found that vocational high school teachers were the teachers who
benefited the most from the e-contents of the EBA. It was concluded that vocational high school teachers preferred
to use simulation, animation and chemistry experiments, and science high school teachers mostly used test
questions. At the end of the study, recommendations were made for the use of EIN e-contents more effectively by
the chemistry teachers. Çevrimiçi bir sosyal eğitim platformu olan Eğitim
Bilişim Ağı (EBA), FATİH Projesi'nin bileşenlerinden biridir. e-içeriğin hazırlanmasını
ve yönetimini içeren EBA’nın e-içeriği, dersler, e-kitaplar, videolar,
simülasyonlar / animasyonlar, sorular, deneyler gibi farklı öğrenme / öğretim
materyallerinden oluşur. Bu çalışmada deneyimli kimya öğretmenlerinin EBA kimya
dersi e-içeriklerinin derslerinde kullanımlarının incelenmesi amaçlanmıştır.
Örneklem, Türkiye'de farklı illerde ve farklı türde ortaöğretim okullarında
çalışan 40 (26 kadın ve 14 erkek) deneyimli kimya öğretmeninden oluşmuştur.
Veriler, yazarlar tarafından geliştirilen açık uçlu on soruluk bir görüş formu
ile toplanmış ve içerik analizi ile analiz edilmiştir. Çalışmada meslek lisesi
öğretmenlerinin EBA e-içeriklerinden en fazla yararlanan öğretmenler olduğu belirlenmiştir.
Meslek lisesi öğretmenlerinin simülasyon, animasyon ve kimya deneylerini
kullanmayı tercih ettikleri, fen lisesi öğretmenlerinin daha çok test
sorularından yararlandıkları sonucuna ulaşılmıştır. Çalışma sonunda EBA
e-içeriklerinin kimya öğretmenleri tarafından daha etkin kullanılması konusunda
önerilere yer verilmiştir.