Çevresel tutumların satın alma davranışları üzerindeki etkisi: Potansiyel yerli turistler üzerinde bir araştırma
Özet
Günümüzde artan çevresel sorunlar tüketicilerin çevreye daha duyarlı hale gelmesine ve tüketim tercihlerinin
çevreye duyarlı ürünler yönünde değişmesine neden olmuştur. Bu hususun turistik tüketiciler için de geçerli
olduğu ifade edilebilir. Bu çalışmanın öncelikli amacı potansiyel turistlerin çevresel tutumlarını; doğa merkezli
(ekosentrik) tutum, insan merkezli (antroposentrik) tutum ve çevreye karşı ilgisizlik (antipatiklik) olmak üzere
üç başlık altında tespit etmektir. Bu çevresel tutumların, yeşil otel seçme ve ağızdan ağıza iletişim yoluyla
yayma isteği üzerindeki etkilerinin belirlenmesi de çalışmanın bir diğer amacını oluşturmaktadır. Bu kapsamda
Balıkesir il merkezinde yaşayanlardan anket tekniği ile veri toplanmıştır. Araştırmanın örneklem kitlesi, kolayda
örnekleme yoluyla seçilmiş ve anket uygulaması yüz yüze görüşülerek gerçekleştirilmiştir. Elde edilen veriler
frekans dağılımı, faktör analizi ve regresyon analizi yapılarak değerlendirilmiştir. Çalışmadan elde edilen
bulgular, göre yeşil otelde kalma niyeti ve yeşil otelleri ağızdan ağıza iletişim yoluyla yayma niyeti ile
ekosentrik tutum arasında anlamlı bir ilişki olduğunu, antroposentrik tutum ve antipatik tutum arasında bir ilişki
olmadığını göstermektedir. Today the increasing environmental problems have caused consumers to become more sensitive to the
environment and change their consumption preferences to more environment sensitive products. This fact can be
considered to be valid for touristic consumers too. The primary aim of this study is to determine the
environmental attitudes of potential tourists under three headlines: nature oriented (ecocentric), human oriented
(anthropocentric) and reluctant to the environment (antipathetic). Another aim of the study is to determine the
effects of these attitudes on green hotel selection and make this preference widespread by oral communication.
In this context, data was collected from people living in Balıkesir city center. The sample mass of the research
was selected by convenience sampling method and the survey was conducted by face to face interviews. The
obtained data was evaluated by frequency distribution, factor analysis and regression analysis. The findings
obtained from the study demonstrates that there is a significant relation between the intention to stay at green
hotel and intention to make the green hotels widespread by oral communication and ecocentric attitude while no
relation is present between these intentions and anthropocentric and antipathetic attitudes.