Evaluation of the change in the scientific attitudes of the students participating in the science festival
Özet
Science festivals are organizations that aim to raise public awareness on various
scientific issues and popularize science. Science Festivals' effects on participants have
vital importance. Accordingly, the impact of a science festival supported by the TÜBİTAK
4007 Science Festivals Support program on students' scientific attitudes is discussed. The
working group consists of middle and high school students participating in four activities.
The data collection tool was the scientific attitude scale. Total attitude scores were
compared according to total scientific attitude scores, gender, class level, and whether
the participants followed popular science publications and participated in a science camp
or scientific research project competition. Results showed a significant difference
between the pre-test and post-test scores except for the grade level. Besides, students
who did not read popular science books, watched experimental videos, or participated in
scientific activities such as a science camp/research project competition experienced a
more significant change in their attitude scores. The effects of the activities in the science
festivals be organized after that can be determined with mixed-method research. Also,
addressing the changes in the curiosity levels of the participants, and examining the long term effects of the festivals can be effective in increasing these organizations' quality. Bilim Şenlikleri çeşitli bilimsel konularda toplumun farkındalığını arttıran ve bilimi
popüler hale getirmeyi amaçlayan organizasyonlardır. Bilim şenliklerinin katılımcılar
üzerindeki etkilerini incelemek oldukça önemlidir. Bu nedenle TÜBİTAK 4007 Bilim
şenliği destekleme programı tarafından desteklenen bir bilim şenliğinin öğrencilerin
bilimsel tutumları üzerindeki etkisi incelenmiştir. Proje süresince dört etkinliğe katılan
ortaokul ve lise öğrencileri çalışma grubunu oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak
bilimsel tutum ölçeği kullanılmıştır. Toplam tutum puanları farklı değişkenler ile
katılımcıların popüler bilim yayınlarını takip edip etmedikleri, deney videosu izleyip
izlemedikleri ve bir bilim kampı ya da bilimsel araştırma projesine katılıp
katılmadıklarına göre değerlendirilmiştir. Bulgular sınıf düzeyi haricindeki tüm
değişkenlerde öntest ve sontest puanları arasında anlamlı bir fark olduğunu
göstermektedir. Bunun yanında popüler bilim kitabı okumayan, deneysel videolar
izlemeyen ya da bilim kampı/bilimsel araştırma projesi yarışması gibi bilimsel
aktivitelere katılmayan öğrencilerin tutum puanlarında daha büyük değişimler meydana
gelmiştir. Bundan sonra düzenlenecek olan bilim şenliklerindeki etkinliklerin etkileri
karma yöntem araştırmaları kullanılarak araştırılabilir. Ayrıca katılımcıların merak
düzeylerindeki değişimin incelenmesi ve şenliklerin uzun vadeli sonuçlarının
araştırılması bu organizasyonların kalitelerinin arttırılmasında etkili olabilir.
Kaynak
Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü DergisiCilt
24Sayı
2Koleksiyonlar
- Makale Koleksiyonu [15]
- TR Dizin-Makale Koleksiyonu [3404]