Gastronomide girişimcilik araştırmaları üzerine sistematik inceleme ve tematik sentez
Özet
Gastronomi ve girişimcilik alanlarında hazırlanan akademik araştırmalar, son dönemde gelişen eğilimler doğrultusunda artış göstermiştir. Bu artış göz önünde bulundurularak mevcut çalışma konularının ve yöntemlerinin belirlenmesi gelecek araştırmalar için bütüncül bir bakış açısı sunması açısından katkı sağlayabilecektir. Bu doğrultuda; araştırmanın amacı, gastronomi ve girişimcilik ekseninde hazırlanmış çalışmalardan yola çıkarak yürütülen kapsam incelemesi ile bütünsel bir sentez geliştirmektir. Bu amaçla, alan yazında farklı kavramlarla ve yöntemlerle hazırlanmış çalışmalar değerlendirilerek sentezlenmiştir. Belirlenen kısıtlar sonucunda ulaşılabilen ve araştırmanın kapsamıyla ilgili olduğu belirlenen araştırmalar; kullanılan yöntem, incelenen konu, öne çıkan model, kuram, teori, yaklaşım ve araştırmanın gerçekleştirildiği ülke bakımından incelenmiştir. Ortaya çıkan veriler doğrultusunda gastronomi ve girişimcilik araştırmalarında incelenen konuların; sürdürülebilirlik, strateji, restoran girişimciliği, yenilikçilik, girişimcilik bilgi ve yetenekleri, girişimci şefler, gastronomi turizmi, dezavantajlı gruplar, Covid-19 ve diğer temaları altında birleştiği anlaşılmıştır. Bu temalar arasında dezavantajlı gruplara yönelik hazırlanan çalışmaların daha fazla konu edildiği görülmüştür. Bunun yanı sıra, araştırmaların sıklıkla ABD, İtalya, Türkiye ve İspanya’da gerçekleştirildiği, yöntemsel olarak nitel yöntemin ve örnek olay deseninin kullanıldığı görülmüştür. Araştırma sonucunda, yeni çalışma konularına ve kullanılabilecek araştırma yöntemlerine ilişkin öneriler sunulmuştur. Academic research in the fields of gastronomy and entrepreneurship have increased in line with the recent trends. Considering this increase, revealing of current study topics and methods can contribute to presenting a holistic perspective for future research. In this vein, the aim of the research is to develop a holistic synthesis with the scope analysis carried out based on the studies prepared on the axis of gastronomy and entrepreneurship. For this purpose, studies prepared through different concepts and methods in the literature were evaluated and synthesized. Research that are reached through the pre-determined restrictions and that are related to the scope of the research were analyzed in respect to the method used, the subject studied, the prominent model, theory, approach, and the country where the research was carried out. In line with the emerging data, the topics examined in gastronomy and entrepreneurship research were gathered under the themes of sustainability, strategy, restaurant entrepreneurship, innovation, entrepreneurial knowledge and skills, entrepreneurial chefs, gastronomic tourism, disadvantaged groups, Covid-19, and other themes. Among these, it was seen that the studies prepared on disadvantaged groups were more discussed than other themes. In addition, it has been observed that the research is frequently carried out in the USA, Italy, Turkey, and Spain, and the qualitative method and case study pattern are used methodically. As a result of the research, suggestions regarding new study topics and research methods that can be used are presented.
Cilt
6Sayı
2Bağlantı
https://doi.org/10.33083/joghat.2023.304https://search.trdizin.gov.tr/yayin/detay/1185898
https://hdl.handle.net/20.500.12462/14022