Gelişmiş Arama

Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.authorDilidüzgün, Selahattin
dc.contributor.authorLeana-Taşçılar, Marilena Zinovia
dc.contributor.authorŞahin, Güliz
dc.date.accessioned2022-01-24T10:46:44Z
dc.date.available2022-01-24T10:46:44Z
dc.date.issued2020en_US
dc.identifier.issn1307-6086 / 1307-6086
dc.identifier.urihttps://doi.org/10.17522/balikesirnef.657527
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12462/11988
dc.descriptionŞahin, Güliz (Balikesir Author)en_US
dc.description.abstractThe aim of the study is to determine the validity and reliability of the Critical Reading Scale, which was developed by Ünal (2006) for 5th grade students in order to determine the critical reading levels of children between the ages 8-10. “Critical Reading Scale”, is developed by Ünal (2006) and it can be used for determining critical reading level. The study group is determined with the simple random sampling method; it involves a total of 550 fourth grade students, 290 boys and 260 girls, in two different primary schools, administered by Balikesir provincial directorate of national education. “Critical Reading Scale” developed by Ünal (2006) is a five points likert scale made of a single factor and 22 items. It is specifically designed for children at the age of 11, at the 5th grade level. At the end of the research, it was determined that Cronbach’s Alpha internal consistency coefficient of the “Critical Reading Scale” is .906. MLR method is preferred for confirmatory factor analysis employed to present the validity proofs of the evaluation instrument. It is determined that the unidimensional structure of the scale is confirmed.en_US
dc.description.abstractAraştırmanın amacı, 8-10 yaş grubunda yer alan öğrencilerin eleştirel okuma düzeylerinin belirlenmesinde kullanılmak üzere, Ünal (2006) tarafından ortaokul 5. sınıf öğrencileri için geliştirilen “Eleştirel Okuma Ölçeği”nin geçerlik ve güvenirlik ölçümlerini belirlemektir. Çalışma grubunu basit seçkisiz örnekleme yöntemi ile belirlenen Balıkesir İl Milli Eğitim Müdürlüğüne bağlı iki ilkokulda öğrenim gören 290’ı erkek, 260’ı kız olmak üzere toplam 550 dördüncü sınıf öğrencisi oluşturmaktadır. Ünal (2006) tarafından geliştirilen “Eleştirel Okuma Ölçeği” ilköğretim 5. Sınıf düzeyinde, 11 yaş grubu için düzenlenmiş, tek faktör ve 22 maddeden oluşan beşli likert türünde bir ölçektir. Eleştirel Okuma Ölçeği için gerçekleştirilen güvenirlik analizleri neticesinde hesaplanan Cronbach Alpha iç tutarlılık katsayısı .906 olarak bulunmuştur. Ölçme aracının geçerlik kanıtlarının ortaya konması için gerçekleştirilen doğrulayıcı faktör analizi sürecinde MLR yöntemi tercih edilmiş ve ölçeğin tek boyutlu yapısının doğrulandığı sonucuna ulaşılmıştır. Anahtar kelimeler: eleştirel okuma, geçerlik, güvenirlik.en_US
dc.language.isoengen_US
dc.publisherBalıkesir Üniversitesien_US
dc.relation.isversionof10.17522/balikesirnef.657527en_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectCritical Readingen_US
dc.subjectValidityen_US
dc.subjectReliabilityen_US
dc.subjectEleştirel Okumaen_US
dc.subjectGeçerliken_US
dc.subjectGüvenirliken_US
dc.titleValidity and reliability study of critical reading scale for children between the ages 8-10en_US
dc.title.alternative8-10 Yaş çocukları için eleştirel okuma ölçeği geçerlik güvenirlik çalışmasıen_US
dc.typearticleen_US
dc.relation.journalNecatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisien_US
dc.contributor.departmentNecatibey Eğitim Fakültesien_US
dc.contributor.authorID0000-0003-0897-614Xen_US
dc.contributor.authorID0000-0002-1271-0371en_US
dc.contributor.authorID0000-0003-4487-5258en_US
dc.identifier.volume14en_US
dc.identifier.issue1en_US
dc.identifier.startpage372en_US
dc.identifier.endpage386en_US
dc.relation.publicationcategoryMakale - Ulusal Hakemli Dergi - Kurum Öğretim Elemanıen_US


Bu öğenin dosyaları:

Thumbnail

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster