Validity and reliability study of critical reading scale for children between the ages 8-10
Özet
The aim of the study is to determine the validity and reliability of the Critical Reading Scale, which
was developed by Ünal (2006) for 5th grade students in order to determine the critical reading levels of children
between the ages 8-10. “Critical Reading Scale”, is developed by Ünal (2006) and it can be used for determining
critical reading level. The study group is determined with the simple random sampling method; it involves a total
of 550 fourth grade students, 290 boys and 260 girls, in two different primary schools, administered by Balikesir
provincial directorate of national education. “Critical Reading Scale” developed by Ünal (2006) is a five points
likert scale made of a single factor and 22 items. It is specifically designed for children at the age of 11, at the 5th
grade level. At the end of the research, it was determined that Cronbach’s Alpha internal consistency coefficient
of the “Critical Reading Scale” is .906. MLR method is preferred for confirmatory factor analysis employed to
present the validity proofs of the evaluation instrument. It is determined that the unidimensional structure of the
scale is confirmed. Araştırmanın amacı, 8-10 yaş grubunda yer alan öğrencilerin eleştirel okuma düzeylerinin
belirlenmesinde kullanılmak üzere, Ünal (2006) tarafından ortaokul 5. sınıf öğrencileri için geliştirilen “Eleştirel
Okuma Ölçeği”nin geçerlik ve güvenirlik ölçümlerini belirlemektir. Çalışma grubunu basit seçkisiz örnekleme
yöntemi ile belirlenen Balıkesir İl Milli Eğitim Müdürlüğüne bağlı iki ilkokulda öğrenim gören 290’ı erkek,
260’ı kız olmak üzere toplam 550 dördüncü sınıf öğrencisi oluşturmaktadır. Ünal (2006) tarafından geliştirilen
“Eleştirel Okuma Ölçeği” ilköğretim 5. Sınıf düzeyinde, 11 yaş grubu için düzenlenmiş, tek faktör ve 22
maddeden oluşan beşli likert türünde bir ölçektir. Eleştirel Okuma Ölçeği için gerçekleştirilen güvenirlik
analizleri neticesinde hesaplanan Cronbach Alpha iç tutarlılık katsayısı .906 olarak bulunmuştur. Ölçme aracının
geçerlik kanıtlarının ortaya konması için gerçekleştirilen doğrulayıcı faktör analizi sürecinde MLR yöntemi
tercih edilmiş ve ölçeğin tek boyutlu yapısının doğrulandığı sonucuna ulaşılmıştır.
Anahtar kelimeler: eleştirel okuma, geçerlik, güvenirlik.