dc.contributor.author | Er, Kemal Oğuz | |
dc.contributor.author | Başeğmez, Derya Acar | |
dc.date.accessioned | 2022-01-13T06:41:31Z | |
dc.date.available | 2022-01-13T06:41:31Z | |
dc.date.issued | 2020 | en_US |
dc.identifier.issn | 1307-6086 / 1307-6086 | |
dc.identifier.uri | https://doi.org/10.17522/balikesirnef.837613 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/20.500.12462/11957 | |
dc.description | Er, Kemal Oğuz (Balikesir Author) | en_US |
dc.description.abstract | The objective of this research is to determine the relation between STEM awareness and self-efficacy
belief related to STEM practice of pre-service teachers. The sample group of this study is formed of the university
students studying at 1st, 2nd, 3rd, 4th grade in 2018-2019 academic year from Science teaching and Maths
teaching departments of Balıkesir University Necatibey Educational Faculty. In this study, correlation research
model has been applied among the quantitative research methods. In this study, STEM awareness levels of the
pre-service teachers have been determined at “good” level. The self-efficacy belief level related to STEM pratices
of the pre-service teachers have been determined at medium level. There is a medium level relationship between
the score of STEM awareness and self-efficacy related to STEM practice of the pre-service teachers. The STEM
awareness of the pre-service teachers has been a significantly predictor for self-efficacy related to STEM practices. | en_US |
dc.description.abstract | Bu araştırmanın amacı, “öğretmen adaylarının STEM farkındalıkları ile STEM uygulamalarına ilişkin
özyeterlik inaçları arasındaki ilişkiyi belirlemek”tir. Araştırmanın örneklemini, 2018-2019 eğitim-öğretim yılında
Balıkesir Üniversitesi Necatibey Eğitim Fakültesinin Fen bilimleri öğretmenliği ve Matematik öğretmenliği
bölümlerinde öğrenim gören 1., 2., 3. ve 4. sınıf öğrencileri oluşturmaktadır. Bu araştırmada nicel araştırma
yöntemlerinden korelasyon araştırma modeli kullanılmıştır. Araştırma kapsamında öğretmen adaylarının STEM
farkındalık düzeylerinin “iyi” düzeyde olduğu belirlenmiştir. Öğretmen adaylarının STEM uygulamaları
özyeterlik inanç düzeylerinin “orta” düzeyde olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Öğretmen adaylarının STEM
farkındalıkları genel ortalamaları ile STEM uygulamalarına ilişkin özyeterlik puanları arasında orta düzeyde ilişki
vardır. Öğretmen adaylarının STEM’e yönelik farkındalıkları, STEM uygulamalarına ilişkin özyeterliklerinin
anlamlı bir yordayıcısıdır. | en_US |
dc.language.iso | eng | en_US |
dc.publisher | Balıkesir Üniversitesi | en_US |
dc.relation.isversionof | 10.17522/balikesirnef.837613 | en_US |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | en_US |
dc.subject | STEM | en_US |
dc.subject | Awareness | en_US |
dc.subject | Self-efficacy | en_US |
dc.subject | Pre-service Teachers | en_US |
dc.subject | Farkındalık | en_US |
dc.subject | Öz Yeterlik | en_US |
dc.subject | Öğretmen Adayları | en_US |
dc.title | The relation between STEM awareness and self-efficacy belief related to STEM practice of pre-service teachers | en_US |
dc.title.alternative | Öğretmen adaylarının STEM farkındalıkları ile STEM uygulamalarına ilişkin özyeterlik inançları arasındaki ilişki | en_US |
dc.type | article | en_US |
dc.relation.journal | Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi | en_US |
dc.contributor.department | Necatibey Eğitim Fakültesi | en_US |
dc.contributor.authorID | 0000-0001-6098-2067 | en_US |
dc.contributor.authorID | 0000-0002-2271-8211 | en_US |
dc.identifier.volume | 14 | en_US |
dc.identifier.issue | 2 | en_US |
dc.identifier.startpage | 941 | en_US |
dc.identifier.endpage | 987 | en_US |
dc.relation.publicationcategory | Makale - Ulusal Hakemli Dergi - Kurum Öğretim Elemanı | en_US |