Metaphoric perceptions of undergraduate and high school students about the concepts of industry 4.0 and society 5.0
Özet
The aim of this study is to examine the metaphorical perceptions developed by undergraduate and high
school students regarding the concepts of industry 4.0 and society 5.0. Phenomenology, one of the qualitative
research methods, was used in the study. The sample of the study consists of students studying at the Department
of Computer Engineering and Computer Education and Technology Education at Balıkesir University and students
from different high schools. In addition to their demographic information, “Industry 4.0…. like this. Because… ..
”and“ Society is like 5.0…. Because…. " they were asked to complete their sentences. The analysis of the sentences
of the students regarding the concepts of "Industry 4.0" and "Society 5.0" was done by the method of content
analysis. The analysis of the obtained data consists of transferring and sorting documents to electronic media,
classifying metaphors and justifications, developing conceptual categories, validity and reliability studies and
quantitative data analysis stages. Bu çalışmada lisans ve lise öğrencilerinin endüstri 4.0 ve toplum 5.0 kavramlarına ilişkin geliştirdikleri
metaforik algılarını belirlemek amaçlanmıştır. Çalışmada nitel araştırma yöntemlerinden olgu bilim kullanılmıştır.
Çalışmanın örneklemini Balıkesir Üniversitesinde öğrenim görmekte olan Bilgisayar Mühendisliği ve Bilgisayar
ve Öğretim Teknoloji Eğitimi Bölümünde okuyan öğrenciler ile farklı liselerden öğrenciler oluşturmaktadır.
Öğrencilere demografik bilgilerinin yanı sıra “Endüstri 4.0 …. gibidir. Çünkü, …..” ve “Toplum 5.0 … gibidir.
Çünkü, ….” cümlelerini tamamlamaları istenmiştir. Öğrencilerin “Endüstri 4.0” ve “Toplum 5.0” kavramlarına
yönelik cümlelerinin çözümlenmesi içerik analizi yöntemi ile yapılmıştır. Elde edilen verilerin analizi
dokümanların elektronik ortama aktarılması ve ayıklanması, metafor ve gerekçelerin sınıflandırılması, kavramsal
kategorilerin geliştirilmesi, geçerlik ve güvenirlik çalışmaları ve nicel veri analizi aşamalarından oluşmaktadır.