Kimya öğretmenlerinin alan eğitimi bilgisi temelinde öğretim programı bilgilerinin fiziksel ve kimyasal değişimler konusu kapsamında incelenmesi
Özet
Alan eğitimi bilgisi (AEB), öğretmenlerin bir şeyi öğretme konusunda sahip oldukları
bilgidir ve farklı alt bileşenleri bulunmaktadır. Bunlardan biri, bu araştırmanın da
odak noktası olan öğretim programı bilgisidir. Bu araştırmanın amacı, deneyimli
kimya öğretmenlerinin öğretim programı bilgisini dokuzuncu sınıf kimya dersi
öğretim programı bağlamında incelemektir. Araştırma durum çalışması modeline
göre tasarlanmış ve katılımcılar farklı öğretim deneyimlerine sahip dört kimya
öğretmenidir. Veriler; gözlem, görüşme ve ders planı ile toplanmış ve daha sonra
içerik analizine göre analiz edilmiştir. Araştırmanın sonunda, katılımcıların dokuzuncu
sınıf kimya dersi öğretim programının felsefesinin kısmen farkında oldukları
söylenebilir. Bunların yarısı öğretim programının felsefesinin günlük yaşam ile kimya
kavramları arasında bir ilişki kurmak olduğunu, geri kalanı ise kimyaya giriş olarak
algıladığını ifade etmiştir. Ek olarak, katılımcıların fiziksel ve kimyasal değişimler
(FKD) konusundaki kazanım ve açıklamaları belirlemeleri istendiğinde, sadece bir
öğretmenin programda yer alan kazanımı yazdığı sonucuna ulaşılmıştır. Diğer
öğretmenlerden ikisi kazanımı programdan almak yerine kendileri yeni bir kazanım
yazmışlardır. Son olarak, katılımcıların FKD’nin öğretiminde ders planına yazdıkları
kazanım ve açıklamaları ne derece gerçekleştirdikleri incelendiğinde katılımcıların bu
kazanım ve açıklamalar ışığında konunun öğretimini gerçekleştirdikleri söylenebilir. Pedagogical content knowledge (PCK) is a teachers’ knowledge about teaching something and has different sub-components. One of them is knowledge of the curriculum which is also the focus of this research. The purpose of this research is to examine the experienced chemistry teachers’ knowledge of curriculum in the context of ninth grade chemistry curriculum. The research was designed according to the case study model and participants were four experienced chemistry teachers with different teaching experiences. Data were collected through observation, interview, and lesson plans and then analyzed according to the content analysis. At the end of the research, it can be said that the participants were partially aware of the philosophy of the ninth-grade chemistry curriculum. Half of them expressed that the aim of the curriculum was establishing a relationship between daily life and chemistry concepts while the rest of them perceived the philosophy as an entrance to chemistry. Additionally, when the participants were asked to determine the acquisitions and explanations of physical and chemical changes (PCC) topic, only one teacher has written the acquisition placed in the chemistry curriculum of the ninth class. Two of the teachers have written an acquisition instead of taking the curriculum into consideration. At last, with the aim of deciding what extent the participants’ teaching of PCC represented the acquisitions which they wrote to the lesson plans, participants were observed. It can be conveniently said that the participants performed in the light of these acquisitions and objectives.