dc.contributor.author | Aba, Veli | |
dc.date.accessioned | 2019-10-17T11:42:50Z | |
dc.date.available | 2019-10-17T11:42:50Z | |
dc.date.issued | 2016 | en_US |
dc.identifier.issn | 1303-9199 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/20.500.12462/8704 | |
dc.description.abstract | Al-Carh and al-Ta'dil are two important branches of Usul al-Hadith. Al-Carh and al-Ta'dil have certain conditions since they play a crucial role in determining the correctness and pureness of Hadith. Many works and principles were produced related to al Carh and al-Tad'il in Hadith literature. Beginning with the era of Prophet Muhammad and his companions, these disciplines' role in the emergence and development of Islamic criticism mentality has always been stressed. But, because of some claims, some people tended to think that al-carh and alta'dil are not as objective as the first times and in the following centuries they have turned out to be more subjective. But, with a careful investigation of hadith literature it can clearly be seen that there are many samples leaving the emotional proximity aside which can be seen as a problem in objective criticism and making objective criticism. This study focuses on the criticism that people direct each other who have emotional proximity such as father -son and teacher student. | en_US |
dc.description.abstract | Cerh ve ta’dîl hadis usulünün en önemli kollarından biridir. Hadislerin sıhhatini/doğruluğunu tespit etmede önemli bir göreve sahip olması bakımından cerh
ve ta’dîlin belli başlı şartları vardır. Hadis edebiyatı içinde bu ilim dalıyla ilgili
çok farklı eserler ve kaideler meydana getirilmiştir. Başlangıç zamanı olarak Hz.
Peygamber ve sahabe devrine kadar götürülen bu ilmin İslâmî tenkit zihniyetinin
oluşması ve gelişmesinde büyük rolü olduğu her zaman vurgulanmıştır. Fakat ortaya atılan bazı iddialar, zihinlerde nesnel/tarafsız bir cerh ve ta’dîlin sanki sadece ilk zamanlarla sınırlı kaldığı Hadis Tarihi içinde daha sonraki asırlarda yapılan
cerh ve ta’dîlin öznel/taraflı olduğu gibi bir önyargı meydana getirmiştir. Fakat
hadis literatürü dikkatli bir şekilde tarandığında aslında her asırda tarafsız bir
tenkide/eleştiriye engel teşkil edebilecek olan duygusal yakınlık bağının dahi bir
kenara bırakılıp nesnel/tarafsız tenkitlerin yapıldığının birçok örneği görülecektir. Biz bu çalışmamızda özellikle duygusal yakınlığı olan baba-oğul, hoca-talebe
vb. şahısların birbirlerine yaptıkları tenkitleri ele alacağız. | en_US |
dc.language.iso | tur | en_US |
dc.publisher | Din Bilimleri Akad Araştırma Merkezi | en_US |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | en_US |
dc.subject | Hadith | en_US |
dc.subject | Usul al-Hadith | en_US |
dc.subject | Al-Carh | en_US |
dc.subject | At-Ta'clil | en_US |
dc.subject | Criticism | en_US |
dc.subject | Hadis | en_US |
dc.subject | Hadis Usûlü | en_US |
dc.subject | Cerh | en_US |
dc.subject | Ta’dîl | en_US |
dc.subject | Tenkît | en_US |
dc.title | The samples of objective al-carh practice in the context of emotional proximity (Specifically father/son - teacher/student) | en_US |
dc.title.alternative | Duygusal yakınlık bağlamında nesnel cerh uygulama örnekleri (Baba-oğul/hoca-talebe özelinde) | en_US |
dc.type | article | en_US |
dc.relation.journal | Dinbilimleri Akademik Arastirma Dergisi-Journal of Academic Research in Religious Sciences | en_US |
dc.contributor.department | İlahiyat Fakültesi | en_US |
dc.identifier.volume | 16 | en_US |
dc.identifier.issue | 2 | en_US |
dc.identifier.startpage | 125 | en_US |
dc.identifier.endpage | 156 | en_US |
dc.relation.publicationcategory | Makale - Uluslararası Hakemli Dergi - Kurum Öğretim Elemanı | en_US |