Öğretmen adaylarının atomun yapısı ile ilgili zihinsel modelleri
Özet
Bu çalışmada, ilköğretim düzeyinden itibaren atomun yapısını açıklamada kullanılan benzeşim modellerinin, kimya ve yan alanı fen bilgisi olan öğretmen adaylarının atomun yapısıyla ilgili zihinsel modellerini nasıl etkilediği araştırılmıştır. Bu amaçla, Balıkesir Üniversitesi Necatibey Eğitim Fakültesi'nde 2001-2002 akademik yılında öğrenim gören 25 OFMA Kimya Eğitimi Ana Bilim Dalı öğrencisi ile 2002-2003 akademik yılında öğrenim gören ve yan alanı Fen Bilgisi olan toplam 79 İlköğretim Bölümü Matematik Öğretmenliği programı öğrencisinden günümüzde geçerli olan atom modelini zihinlerinde nasıl canlandırdıklarını çizmeleri istenmiştir. Çalışmanın sonucunda, öğrencilerin zihnindeki bu modeller 6 grupta toplanmıştır. Öğrencilerin büyük çoğunluğunun atomu zihinlerinde Bohr Modeline benzer bir yapıda canlandırdıkları tespit edilmiş ve bu konunun öğretimine yönelik bazı önerilerde bulunulmuştur. In this study, the effect of the analogical models used in teaching atomic structures beginning from elementary level on the mental models of Chemistry and Mathematics prospective teachers about this topic was investigated. For this purpose, in 2001-2002 academic year, 25 prospective chemistry teachers, and in 2002-2003 academic year, 79 prospective elementary mathematics teachers, whose secondary subject matter is science, were asked to draw how they imagine atomic structure accepted by scientists, and these drawings were grouped into 6 categories. At the end of the study, it was determined that most of the students in the sample group have a mental model like Bohr Model and some implications related to atomic structure was discussed.