Çözeltiler konusunda üniversite öğrencilerinin sahip olduğu kavram yanılgıları
Abstract
Bu çalışma; çözeltiler konusunda üniversite öğrencilerinin sahip olduğu kavram yanılgılarının tespit edilmesine ve tanecik boyutunda çözünme olayının öğrenciler tarafından nasıl tanımlandığının belirlenmesine yöneliktir. Bu amaçla 2006–2007 öğretim yılında Balıkesir Üniversitesi Necatibey Eğitim Fakültesinin Fen Bilgisi Öğretmenliğinde, İlköğretim Matematik Öğretmenliğinde, Kimya Öğretmenliğinde, Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Öğretmenliğinde ve Fen Edebiyat Fakültesi Kimya Bölümünde okumakta olan toplam 416 öğrenciye çözeltiler konusu işlendikten sonra “çözeltilerin yoğunluğu, çözeltilerde tanecikli yapı ve çözünme olayında hacim değişimi” ile ilgili 3 açık uçlu sorudan oluşan bir anket uygulanmıştır. Öğrencilerin yanıtları genel olarak 5 kategoride (doğru, kısmi kavram yanılgısı, kavram yanılgısı, cevapsız, ilişkilendirememe) toplanmıştır. Her kategori için frekans hesaplaması yapılmış ve kavram yanılgıları bulunan cevaplar da kendi aralarında alt-kategorilere ayrılmıştır. Ayrıca, ankete katılan 416 öğrencinin 43’ü ile ikili görüşmeler yapılmıştır. Yapılan çalışmada öğrencilerin çözeltiler konusunda pek çok kavram yanılgısına sahip olduğu tespit edilmiş ve tespit edilen bu kavram yanılgılarının giderilmesine yönelik önerilerde bulunulmuştur. This study aims at identifying misconceptions of undergraduate students studying at different departments of Education Faculty and Arts Sciences Faculty of Balıkesir University on the topic #8220;solutions #8221; and figures out the conceptual models of students about dissolution at particle level. For this reason, a questionnaire which consisted of 3 open-ended questions related to the density of solutions, particular structure of solutions and volume change in dissolution was applied to 416 students in 2006 #8211; 2007 academic year after the topic #8220;solutions #8221; was taught. Responses of the students can be grouped under 5 headings which are #8220;right #8221;, #8220;partially misconception #8221;, #8220;misconception #8221;, #8220;not responded #8221;, and #8220;failed to relate #8221;. Each category #8217;s frequency was calculated and identified misconceptions were categorized. Besides; interviews were conducted with 43 students. As a result of the study, students possess a number of misconceptions related to this topic and some recommendations are made to prevent them.