The vascular plants of Buca Faculty of Education Campus (Izmir): Contribution to educational practices
Özet
Giriş: Çevre üzerınde özellikle kentleşmenin başı çektiği olumsuz insan etkisinin artışı doğal ekosistemleri kötü yönde etkilemektedir. Kentleşmenin olumsuz etkilerinin yoğun olduğu bölgelerde kampüsler, bitki çeşitliliğinin çok olduğu nadir alanlar olarak göze çarpmaktadır. Bu çerçevede bu çalışmanın amacı, İzmir'in önemli floristik alanlarından biri olan Buca Eğitim Fakültesi (BEF) Kampüsünün bitki çeşitliliğini ve bu çeşitliliğin eğitim faaliyetlerine ve süreçlerine yararlarını ortaya koymaktır. Materyal ve Metot: 2008-2010 yılları arasında gerçekleştirilen çalışmanın araştırma materyalini BEF Kampüsü bitkileri oluşturmaktadır. Öncelikle kampüste yetişen bitkiler incelenip ihtiyaç duyulanlar toplanmış ve bitkilerin tanımlanması gerçekleştirilmiştir. İkinci aşamada ise bu bitkilerden lisans, yüksek lisans ve doktora programlarına yönelik derslerde ne şekilde yararlanıldığı araştırılmıştır. Bunun için Buca Eğitim Fakültesi Biyoloji Bölümü’nde görevli yedi öğretim üyesi ile yüz yüze görüşmeler gerçekleştirilmiştir. Bulgular: Çalışma sonucunda kampüs alanında 52 familyaya ait 108 taxa tanımlanmıştır. Bu bitkiler familyalarına göre değerlendirildiğinde, 14 taxa ile Rosaceae familyasına ait bitkilerin en çok bulunduğu, bunun arkasından ise 9 taxa ile Fabaceae familyasının geldiği görülmüştür. Öğretim üyeleri ile gerçekleştirilen görüşmeler bu bitkilerin bir çok özelliği ile eğitim uygulamalarında kullanıldığını göstermiştir. Sonuç: Çalışmanın bulguları değerlendirildiğinde, her düzeyden öğrencinin eğitiminde Uygulamalı Biyoloji ve Etnobotanik programlarının uygun ve yararlı olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Günümüzde bitkilerin alternatıf ve tamamlayıcı tedavi uygulamalarında kullanımının giderek arttığı göz önünde bulundurulduğunda, Biyoloji ve Etnobotanik ile ilgili gezi ve alan çalışmaları, lisansüstu öğrencilerinin uzmanlaşması amacıyla da etkin olarak kullanılabilir. Bu uygulamalar, Botanikle birlikte, Tarım, Antropoloji, Ormancılık, Farmakoloji, Sosyoloji gibi birçok alan eğitiminde de yararlı olabilir. Background: Increasing anthropogenic influences on the environment, especially urbanization, have caused adverse effects on the natural ecosystems. As a result, green campuses have become rare places where the characteristics of the area flora can be observed. In this context, the aim of the present study is to identify the floral richness of the campus of the Buca Faculty of Education (BEF), an important floristic area within the city of Izmir, and to clarify how this richness is used in the educational processes. Method: The study was carried out between the periods 2008-2010. Plants growing on the BEF Campus constitute the research material. Plants growing on the campus were examined, necessary samples were collected. After the determination of plants, how they were used in B.Sc., M.Sc. and Ph.D. classes was investigated. For this purpose, interviews were performed with seven teaching staff from the Buca Faculty of Education Department of Biology. Results: A total of 108 plant taxa belonging to 52 families were identified in the campus area. Further study of the families showed that the family Rosaceae is represented by the highest number of taxa, fourteen, followed by Fabaceae represented by nine taxa. In addition, according to opinions of the academic staff, different ways of using such plants in training were identified and discussed. Conclusion: A principal conclusion to be drawn is that a general programme in Applied Biology and Ethnobotany should be made available to all students. When the increase of plant usage for medicinal purposes in recent years is taken into consideration, field studies related especially to ethnobotany can be a very useful specialisation for M.Sc. and Ph.D. students. It would be beneficial for graduates in a variety of disciplines, including Botany, as well as Agriculture, Anthropology, Forestry, Medicine, Pharmacology, Sociology, and others.