Sağlık hizmetleri meslek yüksekokulu öğrencilerinin sağlıklı yaşam biçimi davranışlarının incelenmesi
Özet
Amaç: Bu çalışma bir üniversitenin sağlık hizmetleri meslek yüksekokulunda öğrenim gören öğrencilerin sağlıklı yaşam biçimi davranışlarını ve bu davranışları etkileyen demografik faktörleri belirlemek amacıyla yapılmıştır. Materyal-Metot: Bu araştırma, tanımlayıcı tipte bir çalışmadır. Araştırmanın evrenini sağlık hizmetleri meslek yüksekokulunda öğrenim gören 152 öğrenci oluşturmuştur. Araştırma kapsamına alınan öğrencilerin 128'ine (%84.21) ulaşılmıştır. Öğrencilerin sağlıklı yaşam biçimi davranışlarını belirlemede, gerekli izinler alınarak, sağlıklı yaşam biçimi davranışları ölçeği (SYBDÖ) kullanılmıştır. Sosyodemografik özelliklerin yanı sıra sağlıklı yaşam biçimi davranışlarını etkilediği düşünülen bazı faktörler ile ilgili soruların yer aldığı bir anket ve SYBDÖ uygulanmıştır. Verilerin analizi student t testi, tek yönlü varyans analizi ve Kruskal-Wallis H testi kullanılarak yapılmıştır.Bulgular: Öğrenciler kendini gerçekleştirme alt boyutundan en yüksek, fiziksel aktivite alt boyutundan en düşük puanı almışlardır. Ölçek genel puanı (126.52±18.93), alt boyutlar ise; sağlık sorumluluğu (22.82±5.43), fiziksel aktivite (10.72±3.33), beslenme (14.85±3.39), kendini gerçekleştirme (39.18±6.25), kişilerarası ilişkiler (20.70±3.75) ve stres yönetimi (18.26±3.43) puan olarak bulunmuştur. Araştırmada öğrencilerin SYBDÖ puanlarının program türüne, mezun oldukları lise türüne, kronik bir hastalığa sahip olmaya ve günlük ortalama uyku süresine göre değiştiği görülmüştür (p<0.05). Cinsiyete, sınıf düzeyine, sağlık düzeyine ve gelir getiren bir işte çalışma değişkenlerine göre ise öğrenciler arasında hiçbir boyutta farklılık belirlenmemiştir (p>0.05).Sonuç: Bu çalışmada öğrencilerin sağlıklı yaşam biçimi davranışları puanları orta düzeyde bulunmuştur. Öğrencilerin sağlıklı seçimler yapabilmeleri sağlanmalı, uygun sağlık eğitim girişimleri geliştirilmelidir. Sağlığı koruma ve geliştirme ile ilgili konulara eğitim müfredatı içinde daha fazla yer verilmelidir. Objective: This research was carried out to determine the demographic characteristics effecting healthy life style behavior of the students at vocational school of health services.Material-Method: This study is a descriptive research. The study context included 152 students in vocational school of health services. 128 of students (84.21%) could be reached at the time of enrolment. The healthy life style behavior scale was used to measure healthy life style behaviors, after the necessary permitions obtained. Questions about sociodemographic characteristics, and some factors thought to be influential on healthy life style behaviours are asked, and the questionnaire of scale were applied. The data were analysed using student t- test, one-way analysis of variance and Kruskal-Wallis H test.Results: The total scores healthy life style behavior scale of students (126.52±18.93), the subscales of health responsibility (22.82±5.43), the subscales of physical activity (10.72±3.33), the subscales of nutrition (14.85±3.39), the subscales of self actualization (39.18±6.25), the subscales of interpersonal relationships (20.70±3.75) and the subscales of stress management (18.26±3.43) were found. The students performed the best in self actualization and the worst in physical activity. It was seen that students' scores of scale change according to their programs, type of graduated high schools, having a chronic illness and daily sleep time (p<0.05). No statistical significant differentiation determined between any aspects of the students and the variables of genders, class level, level of health, having a job (p>0.05).Conclusion: As a result, healthy life style behavior of students was generally found to be at moderate level in this study. Students should be empowered to make healthy choices, and appropriate health education interventions should be developed. The issues about health protection and health promotion should take place much more in education curriculas.