Evaluation of the perceptions of fitness sports center members towards service quality
Özet
This research aimed to evaluate the perceptions of members of
fitness sports centers regarding service quality. A relational screening model
was used in the research. Three hundred and ninety-five adults who are
members of sports centers affiliated with the Sports Affairs Directorate of
Bornova Municipality in Izmir province and who exercise regularly
participated in the study voluntarily. "Personal Information Form" and
Perceived Service Quality in Sports and Fitness Centers scale developed by
Uçan (2007) were used as data collection tools. In addition to descriptive
statistics, independent groups t-test and One-way ANOVA methods were
used in the analysis of the data. When the research findings were examined, it
was observed that there were statistically significant differences in perceived
service quality scores according to factors such as gender, educational status,
occupational status, purpose of going to the sports center, exercise duration,
and preferred sports center (p<. 05). On the other hand, it was found that there
was no statistically significant difference between perceived service quality
scores according to the age variable (p>. 05). As a result, it was determined
that service quality factors vary depending on different demographic and
personal characteristics. Bu araştırmanın amacı, fitness spor merkezleri üyelerinin hizmet
kalitesine yönelik algılarını değerlendirmektir. Araştırmada ilişkisel tarama
modeli kullanılmıştır. Araştırmaya, İzmir ili Bornova Belediyesi Spor İşleri
Müdürlüğü'ne bağlı spor merkezlerine üye olan ve düzenli olarak egzersiz
yapan Üç yüz doksan beş yetişkin gönüllü olarak katılmıştır. Örneklem ise, bu
merkezlerde üye olan ve çalışmaya gönüllü olarak katılan 395 bireyden
oluşmaktadır. Veri toplama araçları olarak, "Kişisel Bilgi Formu" ve Uçan
(2007) tarafından geliştirilen Spor ve Fitness Merkezlerinde Algılanan
Hizmet Kalitesi ölçeği kullanılmıştır. Verilerin analizinde tanımlayıcı
istatistiklerin yanı sıra bağımsız gruplar t-testi ve tek yönlü varyans analizi
yöntemleri kullanılmıştır. Araştırma bulguları incelendiğinde, algılanan
hizmet kalitesi puanlarında cinsiyet, eğitim durumu, meslek durumu, spor
merkezine gitme amacı, egzersiz süresi ve tercih edilen spor merkezi gibi
faktörlere göre istatistiksel olarak anlamlı farklılıklar olduğu gözlemlenmiştir
(p<. 05). Öte yandan, yaş değişkenine göre algılanan hizmet kalitesi puanları
arasında istatistiksel olarak anlamlı bir farklılık olmadığı tespit edilmiştir (p
>. 05). Sonuç olarak, hizmet kalitesi faktörlerinin farklı demografik ve kişisel
özelliklere bağlı olarak değişiklikler gösterdiği belirlenmiştir.