Beden eğitimi ve spor öğretmenliği formasyonunun değiştirilmesinin sosyal zekâ becerilerinin incelenmesi
Özet
Çalışmada Beden Eğitimi Öğretmenliği alanında pedagojik formasyon eğitimi almakta
olan öğrencilerin sosyal zeka becerilerinin incelenmesi amaçlanmıştır. Veri toplama aracı
olarak Kişisel Bilgi Formu ile Silvera, Martinussen ve Dahl (2001) tarafından geliştirilen,
Doğan ve Çetin (2009) tarafından Türkçe’ye uyarlanan Tromso sosyal zekâ ölçeği
kullanılmıştır. Sosyal beceri alt boyutu ve toplam ölçek puanı normal dağılım
göstermediği için non-parametrik testlere tabi tutulmuştur. Sosyal zekâ ölçeğinin sosyal
bilgi süreci ve sosyal farkındalık alt boyutları normal dağılım gösterdiği için parametrik
testlere tabi tutulmuştur. Yapılan analizlerde anlamlılık düzeyi p<0.05 olarak kabul
edilmiştir. Araştırma sonucunda erkek katılımcıların kadınlara göre daha yüksek sosyal
bilgi süreci, sosyal beceri ve sosyal zekâ düzeyine sahip olduğu görülmüştür. Ayrıca
Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenliği alanında pedagojik formasyon eğitimi almakta olan
öğrencilerin sosyal zekâ alt boyutlarından sosyal bilgi süreci ve sosyal beceri düzeylerinin
orta seviyenin altında olduğu, sosyal farkındalık düzeylerinin orta seviyede olduğu,toplam sosyal zekâ düzeylerinin de orta seviyede olduğu belirlenmiştir. Bunun için Beden
Eğitimi ve Spor Öğretmenliği adaylarının, girişimci birey olmalarını sağlayacak
aktivitelere aktif katılımlarının arttırılması sağlanmalıdır. In the study, it was aimed to examine social intelligence skills of the students studying at
the Physical Education Teaching Department getting pedagogical formation education.
As the data collection instruments, Personal Information Form and Tromso social
intelligence scale, developed by Silvera, Martinussen and Dahl (2001) and adapted to
Turkish by Doğan and Çetin (2009) were used. As the sub-dimension of social skills and
total scale score did not show a normal distribution, non-parametric tests were applied.
The sub-dimension of social information processing and social awareness scores showed
a normal distribution, so parametric tests were used. The significance level for the
analysis were accepted as p<0.05. As a result of the study, it was revealed that, the level
of social information processing, social skills and social intelligence of the male
participants were higher than female participants. In addition, it was determined that the
among social intelligence sub-category, social knowledge process and social skills levels
of the students who were getting pedagogical formation training in the field of Physical
Education and Sports Teaching were below the moderate level, the social awareness
levels were at the moderate level and the total social intelligence levels were at the
moderate level. Therefore, active participation of the Physical Education and Sports
Teacher candidates in activities that will enable them to be entrepreneurial individuals
should be increased.