Advanced Search

Show simple item record

dc.contributor.authorSayın, Esma
dc.date.accessioned2025-05-02T06:36:29Z
dc.date.available2025-05-02T06:36:29Z
dc.date.issued2023en_US
dc.identifier.urihttps://doi.org/10.51553/bozifder.1355679
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12462/17097
dc.description.abstractPanteizm, Tanrı-âlem ikiliğini/dualizmini ya da çokluğunu/plüralizmini ortadan kaldıran ve Tanrı’nın her şeyi kapsadığını ortaya koyarak O’nun varlıklar âlemi içerisinde ‘her şey’ olduğunu ifade eder. Panteizm’i eleştirenler, söz konusu Tanrı anlayışının aşkınlık fikrini reddetmek suretiyle, Ateizm’e yardımcı olduğunu söylemişlerdir. Yine Panteizm, ‘Tanrı, her şeydedir.’ demesi nedeniyle, varlık dereceleri arasındaki ayırımı ortadan kaldırdığı, örneğin taşla insanı ve en kötüsü Allah Teâlâ’yı eşit tuttuğu gerekçesiyle eleştirilmiştir. Oysa ki Mutasavvıf’lara göre âlem her an değişerek yok olmakta olan birtakım suret ve şekillerden meydana gelmiştir. Yani kâinat, Allah Teâlâ’nın isim ve sıfatlarının bir yansımasından ibarettir. Vahdet-i vücûd, vahdet ve vücûd kelimelerinin birleşiminden meydana gelen bir tamlamadır. İnançsız veya inkârcı insan modeli ortaya koyan ‘Tanrısızlık’ düşüncesi olan Ateizm yerine Tasavvuf, ilahî aşkla ve muhabbetle Allah’a bağlanmayı insanın hayatının merkezine yerleştirir. Dinlere, peygamberlere, ibadetlere gerek olmayan aklî bir Tanrı inanışına dayanan Deizm’e karşı tasavvufî düşüncede insan, Takvâ ve Verâ anlayışıyla Allah’a karşı sorumluluk duygusuyla, derin bir saygıyla, emir ve yasaklara uyma hassasiyetiyle davranışlarını şekillendirir. Tanrı’nın varlığı konusunda yargıda bulunmaktan kaçınan ve Allah’a karşı bir tür şüphecilik veya kararsızlık içerisinde bulunan Agnostizm’e karşı tasavvufî düşüncede insan, her durum ve şartta Rabbin’den razı olarak O’ndan memnundur ve yakîn anlayışıyla şüphesiz bir imanla O’na inanır. Bu bağlamda araştırmamızda hem Panteizm, Ateizm, Deizm, Agnostisizm ile ilgili güncel kaynak, kitap ve makâlelere hem de Tasavvuf’un temel klasiklerine ulaşılarak konumuz kapsamında bu kaynaklar arasında karşılaştırma ve değerlendirme noktaları amaçlanmıştır.en_US
dc.description.abstractPantheism abolishes the God universe dualism or multiplicity/pluralism and states that God is “everything” in the realm of beings, hence it states that He covers everything. Critics of pantheism advocate that this understanding of God aids atheism by rejecting the idea of transcendence. Again, pantheism has been criticized on the grounds that the phrase “God is in everything” eliminates the distinction between the degrees of existence by, for instance, equating stone and man, and worst of all, Allah. But Sufis advocate that the universe consists of various forms and shapes that constantly change and dissolve. In other words, the universe is nothing but a manifestation of Allah’s names and titles. Wahdat al-Wujūd is a noun-phrase that includes the words unity (wahdat) and existence (wujūd). Atheism is the idea of “Godlessness” that presents an unbeliever or denial model of man. Sufism, on the other hand, places connecting to Allah with divine love and affection at the center of human life. Deism is based on a rational belief in God that does not need religions, prophets or worship. In Sufism, on the other hand, human beings shape their behaviours with the understanding of Taqwā and Waraʿ, with a sense of responsibility towards Allah, with deep respect and sensitivity to obey orders and prohibitions. Agnosticism is an understanding that avoids making judgments about the existence of God and is in a kind of skepticism or indecision towards God. In Sufism, on the other hand, humanbeing is pleased with his Lord in every situation and circumstance and believes in Him with an undoubted faith with a certain understanding. In this context, in our research, it is aimed to reach current sources, books and articles about Pantheism, Atheism, Deism, Agnosticism, as well as the basic classics of Sufism, and compare and evaluate points between these sources within the scope of our subject.en_US
dc.language.isoturen_US
dc.publisherYozgat Bozok Üniversitesien_US
dc.relation.isversionof10.51553/bozifder.1355679en_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectTasavvufen_US
dc.subjectPanteizmen_US
dc.subjectAteizmen_US
dc.subjectDeizmen_US
dc.subjectAgnostisizmen_US
dc.subjectSufismen_US
dc.subjectPantheismen_US
dc.subjectAtheismen_US
dc.subjectDeismen_US
dc.subjectAgnosticismen_US
dc.titleTasavvufi düşüncenin Panteizm’in, Ateizm’in, Seizm’in, Agnostisizm’in ürettiği inanç problemlerine karşı alternatif anlayış tarzlarıen_US
dc.title.alternativeAlternative understanding styles offered by sufi thought against the faith problems generated by Pantheism, Atheism, Deism, Agnosticismen_US
dc.typearticleen_US
dc.relation.journalBozok Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisien_US
dc.contributor.departmentİlahiyat Fakültesien_US
dc.contributor.authorID0000-0001-9420-700Xen_US
dc.identifier.volume24en_US
dc.identifier.issue24en_US
dc.identifier.startpage179en_US
dc.identifier.endpage204en_US
dc.relation.publicationcategoryMakale - Ulusal Hakemli Dergi - Kurum Öğretim Elemanıen_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record