Özel otomobil sahiplerinin servis bakım alışkanlıkları (Bişkek örneği)
Özet
Periyodik bakım, motorlu araçların belli aralıklarla kontrol, ayar ve değiştirme işlem-lerinin gerçekleştirilmesi işlemidir ve aracın performansı açısından büyük önem arz etmek-tedir. Periyodik bakımların zamanında yapılması aracın daha uzun ömürlü olmasını, yakıt tasarrufunu ve daha güvenli bir şekilde çalışmasını sağlamaktadır. Kırgızistan'da sıfır araç satışından çok, ikinci el pazarının yoğunlukta olması araç parkının ortalama yaşını yükselt-mekte, bu durum bakım ve servis hizmetlerini daha önemli hale getirmektedir. Otomobil sahiplerinin araç bakım alışkanlıklarını ölçmeye yönelik herhangi bir çalışmanın Kırgızis-tan'da yapılmamış olması bu çalışmanın özgünlüğünü ortaya koymaktadır. Araştırmada Bişkek'teki araç sahiplerinin servis alışkanlıkları farklı bölge, yaş, eğitim ve meslek grup-larından oluşan bir örnek grup üzerinde uygulanan anket çalışması ile irdelenmiştir. Veri analizinde multinominal lojistik regresyon analizi kullanılmıştır. Araştırma sonucunda dü-şük gelire sahip olan anketörlerin otomobillerini daha erken zamanlarda bakım yaptırdığı, çevreye salınan emisyon gazlar hakkında bilgilerinin olduğu ve yoğun olarak Japon araçla-rının kullanıldığı tespit edilmiştir. Periodic maintenance is the process of controlling, adjusting and changing
motors at certain intervals and is of great importance for the performance of the vehicle. The timely maintenance of the periodic maintenance ensures that the vehicle has a longer life, saves fuel and works more safely. In Kyrgyzstan, second hand car market is more intensive than new car sales. As a result, the average age of the car in use increases, making maintenance and service more important. The fact that no studies were conducted in Kyrgyzstan to measure the car maintenance habits of car owners reveals the originality of this work. In the study, service habits of car owners in Bishkek were examined by a survey study on a sample group consisting of different regions, ages, education and occupation groups. Multinominal logistic regression analysis was used for data analysis. As a result of the research, it was determined that the interviewers having low income have their cars serviced earlier, informed about the emission of gases to the environment, and uses Japanese vehicles intensively.