Din ve değerler eğitimi açısından Majid Majidi’nin filmleri üzerine bir inceleme (“Hz. Muhammed: Allah’ın elçisi” filmi örneği)
Özet
In this study, Iranian director and screenwriter Majid Majidi’s “Muhammed: The Messenger of
God” movie, is aimed to be examined in terms of religious-value education. In this context, the life and works
of Majidi are briefly discussed. The messages he wanted to convey with the concepts of religious-value in the
movie called 'Muhammad: The Messenger of God', which had an impact on world cinemas and the Islamic
world, were tried to be revealed. In the study, qualitative research design was adopted and literature review
and document review methods were used. In this context, the literature on the subject has been scanned, the
documents have been examined, and the findings of similar researches have been used. The findings were
evaluated in the light of the literature. According to the results reached in the study; in the movie of
‘Muhammed: The Messenger of God’, it is seen that Muhammad's (pbuh) childhood period is detailed, and the
events and his religious-value concepts are depicted by considering the conditions of the Arabian Peninsula.
However, the understanding of religious-value education in Islamic society and the background of the
transformation that took place in this process was also revealed. In addition, in terms of religious and values
education, with the messages given over the movie, which has a rich content, the emphasis is placed on
religious-value concepts such as; faith, worship, Qur'anic verses, religious characters, religious places,
religious names, religious clothes, behaviors that express value, fate, salutation, generosity, tolerance,
truthfulness, altruism / conscience, humility, kindness, love, compassion, mercy, courtesy, responsibility, trust,
patience, justice, sharing, honesty, loyalty, diligence, sensitivity and self-sacrifice. It can be said that this makes
the movie remarkable on an international scale and creates awareness in the informal-centered religious-value
education of the society. Bu çalışmada, İranlı yönetmen ve senarist Majid Majidi’nin “Hz. Muhammed: Allah’ın Elçisi” adlı
filminin din-değer eğitimi açısından incelenmesi amaçlanmıştır. Bu kapsamda, Majidi’nin kısaca hayatı ve
eserleri ele alınmış, dünya sinemalarında ve İslam dünyasında etki uyandıran “Hz. Muhammed: Allah’ın
Elçisi” adlı filminde yer alan dini-değer içerikli kavramlarla vermek istediği mesajlar ortaya konulmaya
çalışılmıştır. Çalışmada, nitel araştırma deseni benimsenmiş, literatür taraması ve doküman incelemesi
yöntemleri kullanılmıştır. Bu bağlamda, konuyla ilgili literatür taranmış, ulaşılan dokümanlar incelenerek
konuyla alakalı gerçekleştirilen benzer araştırmaların bulgularından yararlanılmıştır. Ulaşılan bulgular literatür
ışığında değerlendirilmiştir. Çalışmada ulaşılan sonuçlara göre; “Hz. Muhammed: Allah’ın Elçisi” filminde,
Hz. Muhammed (sav)’in çocukluk dönemine ayrıntılı olarak yer verildiği, başından geçen olayların ve sahip
olduğu din-değer kavramlarının Arap yarımadasının şartları da göz önünde bulundurularak betimlendiği
görülmektedir. Bununla birlikte İslam toplumunda din-değer eğitimi anlayışının ve bu süreçte gerçekleşen
dönüşümün arka planının da ortaya konulduğu söylenebilir. Ayrıca din ve değerler eğitimi açısından, zengin
bir içeriğe sahip olan film üzerinden verilen mesajlarla; inanç, ibadet, Kur’an ayetleri, dini karakterler, dini
mekânlar, dini isimler, dini kıyafetler, değer ifade eden davranışlar, kader, selamlaşma, cömertlik, hoşgörü,
doğruluk, diğerkâmlık/îsâr, tevazu, iyilik, sevgi, şefkat, merhamet, nezaket, sorumluluk, emanet, sabır, adalet,
paylaşım, dürüstlük, sadakat, çalışkanlık, duyarlılık ve fedakârlık gibi dini-değer kavramlarına vurgu yapılmasının, filmi uluslararası ölçekte dikkat çekici hale getirdiği ve toplumun informal merkezli din-değer
eğitiminde farkındalık oluşturduğu söylenebilir.