Gelişmiş Arama

Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.authorBuhur, Sami
dc.date.accessioned2025-03-11T06:44:04Z
dc.date.available2025-03-11T06:44:04Z
dc.date.issued2015en_US
dc.identifier.issn2148-3701
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12462/16334
dc.description.abstractMali kurallar, Avrupa Birliği (AB) içerisinde Maastricht Kriterleri’nde ortaya konulan parametler doğrultusunda uygulanmaya çalışılmaktadır. Türkiye’de uygulanmaya çalışılan faiz dışı fazla hedefi gibi mali kurallar örtük mali kural niteliğindedir. Bunun dışında, Kamu Finansmanı ve Borç Yönetiminin Düzenlenmesi Hakkında Kanun, 5018 Sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunu, Merkez Bankası Kanunu’nda yapılan değişiklik vb. düzenlemeler de benzer niteliğe sahiptir. 2011 yılında Türkiye kamuoyunun ilgi duyduğu Mali Kural Kanun Tasarısı’nda ortaya konulan büyüme ve bütçe açığı parametreleri, açık mali kurallar niteliği taşısa da bu tasarı ilerleyen dönemlerde askıya alınmıştır. Mali kuralların uygulama araçları içerisinde etkin bir yere sahip olan faiz dışı fazla hedefi, Türkiye’de özellikle 2000’li yıllardan itibaren bütçe açıkları, kamu borcu, faiz giderleri gibi temel mali göstergeler üzerinde olumlu sonuçlar ortaya çıkarmıştır. Maastricht Anlaşması’na dayalı olarak oluşturulan mali kuralların temelinde bütçe açığı ve borçların Gayrisafi Yurtiçi Hasılaya (GSYH) oranları yatmaktadır. Bütçe açığının ilgili AB üyesinin GSYH’sine oranı % 3, borçların ise ilgili ülkenin GSYH’sine oranı % 60’ı aşmaması gerekmektedir. Bu çalışmada faiz dışı fazla hedefinin AB’ye aday ülke olan Türkiye’nin mali göstergeleri üzerinde ne derece katkısı olduğu incelenmektedir.en_US
dc.description.abstractFiscal rules, in the European Union (EU) are aimed to be implemented in accordance with parameters set out in the Maastricht Criteria. Such as the primary surplus target aimed to be implemented in Turkey, fiscal rules have the characteristics of implicit fiscal rules. Apart from that, the Law on the Regulation of Public Financing and Debt Management, Public Finance Management and Control Law no. 5018, amendment in the Central Bank Law etc. are also in a similar qualification. The growth and the budget deficit parameters which were set out in Fiscal Rule Draft Law, attracted public attention in Turkey in 2011, have the characteristics of the clear fiscal rules but this draft went into abeyance later on. Primary surplus target having an active part in implementation tools of fiscal rules, has revealed positive results on fundamental financial indicators such as budget deficits, public debt, interest expenses especially since the 2000s in Turkey. On the basis of fiscal rules resting on Maasrtricht Arrangement, the rate of deficits and debts to Gross Domestic Product (GPD) lies. The rate of deficits to the related EU Country’s GDP should not be above % 3 and the rate of debts to related Country’s GDP should not be above 60%. In this study, the effects of primary surplus target to financial indicators of Turkiye which is in line for EU are investigated.en_US
dc.language.isoturen_US
dc.publisherMelih Kazancıen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectÖrtük Mali Kurallaren_US
dc.subjectFaiz Dışı Fazlaen_US
dc.subjectBütçe Açığıen_US
dc.subjectKamu Borcuen_US
dc.subjectFaiz Giderlerien_US
dc.subjectImplicit Fiscal Rulesen_US
dc.subjectPrimary Surplusen_US
dc.subjectBudget Deficiten_US
dc.subjectPublic Debten_US
dc.subjectInterest Expensesen_US
dc.titleBir tür örtük mali kural olan faiz dışı fazla hedefinin Türkiye’nin bazı mali göstergelerine etkisinin incelenmesien_US
dc.typearticleen_US
dc.relation.journalKazancı Hukuk Araştırmaları Dergisien_US
dc.contributor.departmentİktisadi ve İdari Bilimler Fakültesien_US
dc.contributor.authorID0000-0002-3782-2388en_US
dc.identifier.issue7en_US
dc.identifier.startpage187en_US
dc.identifier.endpage194en_US
dc.relation.publicationcategoryMakale - Ulusal Hakemli Dergi - Kurum Öğretim Elemanıen_US


Bu öğenin dosyaları:

Thumbnail

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster