Bir tür örtük mali kural olan faiz dışı fazla hedefinin Türkiye’nin bazı mali göstergelerine etkisinin incelenmesi
Özet
Mali kurallar, Avrupa Birliği (AB) içerisinde Maastricht Kriterleri’nde ortaya konulan
parametler doğrultusunda uygulanmaya çalışılmaktadır. Türkiye’de uygulanmaya çalışılan
faiz dışı fazla hedefi gibi mali kurallar örtük mali kural niteliğindedir. Bunun dışında, Kamu
Finansmanı ve Borç Yönetiminin Düzenlenmesi Hakkında Kanun, 5018 Sayılı Kamu Mali
Yönetimi ve Kontrol Kanunu, Merkez Bankası Kanunu’nda yapılan değişiklik vb.
düzenlemeler de benzer niteliğe sahiptir.
2011 yılında Türkiye kamuoyunun ilgi duyduğu Mali Kural Kanun Tasarısı’nda ortaya
konulan büyüme ve bütçe açığı parametreleri, açık mali kurallar niteliği taşısa da bu tasarı
ilerleyen dönemlerde askıya alınmıştır. Mali kuralların uygulama araçları içerisinde etkin bir
yere sahip olan faiz dışı fazla hedefi, Türkiye’de özellikle 2000’li yıllardan itibaren bütçe
açıkları, kamu borcu, faiz giderleri gibi temel mali göstergeler üzerinde olumlu sonuçlar
ortaya çıkarmıştır.
Maastricht Anlaşması’na dayalı olarak oluşturulan mali kuralların temelinde bütçe
açığı ve borçların Gayrisafi Yurtiçi Hasılaya (GSYH) oranları yatmaktadır. Bütçe açığının
ilgili AB üyesinin GSYH’sine oranı % 3, borçların ise ilgili ülkenin GSYH’sine oranı % 60’ı
aşmaması gerekmektedir. Bu çalışmada faiz dışı fazla hedefinin AB’ye aday ülke olan
Türkiye’nin mali göstergeleri üzerinde ne derece katkısı olduğu incelenmektedir. Fiscal rules, in the European Union (EU) are aimed to be implemented in accordance
with parameters set out in the Maastricht Criteria. Such as the primary surplus target aimed to
be implemented in Turkey, fiscal rules have the characteristics of implicit fiscal rules. Apart
from that, the Law on the Regulation of Public Financing and Debt Management, Public
Finance Management and Control Law no. 5018, amendment in the Central Bank Law etc. are
also in a similar qualification.
The growth and the budget deficit parameters which were set out in Fiscal Rule Draft
Law, attracted public attention in Turkey in 2011, have the characteristics of the clear fiscal
rules but this draft went into abeyance later on. Primary surplus target having an active part in
implementation tools of fiscal rules, has revealed positive results on fundamental financial
indicators such as budget deficits, public debt, interest expenses especially since the 2000s in
Turkey.
On the basis of fiscal rules resting on Maasrtricht Arrangement, the rate of deficits and
debts to Gross Domestic Product (GPD) lies. The rate of deficits to the related EU Country’s
GDP should not be above % 3 and the rate of debts to related Country’s GDP should not be
above 60%. In this study, the effects of primary surplus target to financial indicators of
Turkiye which is in line for EU are investigated.