Turizm öğrencilerinin meslek seçimlerini etkileyen faktörlerin belirlenmesi: Ezine Meslek Yüksekokulu örneği
Özet
Araştırmanın Amacı: Meslek seçimi, bireylerin tüm hayatlarını etkilemesi açısından son
derece önemlidir. Öğrenciler; bazen ilgi, istek ve yeteneklerinin hangi meslek alanına daha
yatkın olduğunu bilmeden, meslekleri tanımadan, arkadaş gruplarının veya ailelerinin etkisinde
kalarak meslek seçimi yapmaktadırlar. Bu durum bireylerin yaşam boyu mutsuz olabilmelerine
dahi yol açabilmektedir. Buradan hareketle, bu çalışmanın amacı; Çanakkale Onsekiz Mart
Üniversitesi Ezine Meslek Yüksekokulu’nda “Turizm ve Seyahat Hizmetleri Programı”nda
öğrenim gören öğrencilerin, okumakta oldukları programı tercih etme nedenlerini ve turizm
mesleğini nasıl algıladıklarını belirlemektir.
Araştırmanın Yöntemi: Araştırma nicel yaklaşımla kurgulanarak, Ezine Meslek
Yüksekokulu’nda turizm eğitimi alan öğrencilere (116 öğrenci), yüz yüze anket uygulanmıştır.
Araştırma, Kasım-Aralık 2017 tarihlerinde gerçekleştirilmiştir.
Bulgular: Yapılan araştırma sonucunda elde edilen bulgular dâhilinde; öğrencilerin “Turizm
ve Seyahat Hizmetleri Programı”nı seçmelerinin tamamen kendi tercihleri olduğunu söylemek
mümkündür. Öte yandan; öğrenciler, seçtikleri mesleğe ilgileri olduğunu, salt bir üniversite
bitirmiş olmak için seçim yapmadıklarını ifade etmişlerdir.
Sonuç ve Öneriler: Araştırma sonucunda, öğrencilerin meslek seçimine yönelik tutumlarının
“ilgi”, “iş avantajları”, “çaresizlik” ve “yetenek” olmak üzere dört boyut altında toplandığı
görülmektedir. Öğrencilerin cinsiyeti, yaşı ve okuduğu sınıfı, söz konusu boyutların bazılarında
anlamlı farklılıklar oluşturmaktadır.
Araştırmanın Sınırları: İleride, önlisans düzeyinde turizm eğitimi veren tek bir kurum ile
sınırlandırılmış olan bu çalışmanın, farklı kurumlarda eğitim gören turizm öğrencilerini de
kapsayacak şekilde yürütülmesi daha sağlıklı ve kapsamlı bir çalışmanın gerçekleştirilmesi
açısından önemli görülmektedir. Aim of the Research: Choosing a career is extremely important in affecting the lives of all
individual. The students chose an occupation under the effect of the family or group of friends
without knowing the interest, desire and ability which is more prone to occupational fields and
without recognizing professions. Therefore, this case leads individuals to be unhappy. The
purpose of this study was to determine the perceptions of students, who study in the program
“Tourism and Travel Services” in Canakkale Onsekiz Mart University Ezine Vocational
School, about the reasons to choose program they study. Research Method: The research is based on a quantitative approach and a questionnaire was
applied face-to-face to the students who are studying tourism (116 students) in Ezine Vocational
School. The research was conducted between November and December 2017.
Findings: Within the findings obtained in this research it is possible to say that, students choose
willingly program themselves. On the other hand; students are interested in their program that
they choose. And also they are not choose program to complete a university career.
Results and Suggestions: As a result of this research, it is seen that the attitudes of the students
towards career choice are gathered under four dimensions as “interest”, “business advantages”,
“helplessness” and “ability”. The gender, age and class of the students make meaningful
differences in some of these dimensions.
Limitation of the Study: In future studies, conducting research to include tourism students in
different institutions is important to realize a healthier and more comprehensive study. Becauce
this study is limited to a single institution providing tourism education at associate degree level.