Gelişmiş Arama

Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.authorŞekercioğlu, Ayşe Gül Çirkinoğlu
dc.contributor.authorYıldırır, Hasene Esra
dc.date.accessioned2025-02-14T11:01:18Z
dc.date.available2025-02-14T11:01:18Z
dc.date.issued2018en_US
dc.identifier.issn1307-6086
dc.identifier.urihttps://doi.org/10.17522/balikesirnef.437742
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12462/16056
dc.description.abstractThis study aimed to determine the epistemological beliefs of 1004 teacher candidates studying at the Education Faculty, Secondary Grade Science and Mathematics Education departments, and the teacher candidates attending the Primary Grade Mathematics and Science Education departments and to examine whether these epistemological beliefs differ on the basis of gender, learning style, academic average, class level and department. The study made use of the Epistemological Beliefs Inventory and the Kolb Learning Styles Questionnaire. According to the analysis results, there were differences seen in dependent variables based on gender. Also, there was a negative relationship found between the learning styles and epistemological beliefs. The analysis results suggest that the teacher candidates mostly possess a strong belief that learning is dependent on effort and that they possess a weak belief that there is only one truth that epistemological beliefs of the candidates show meaningful differences on the basis of each dimension and class levels and that females possess more developed beliefs than males.en_US
dc.description.abstractBu araştırmada, Eğitim Fakültesi İlköğretim Matematik, Fen Bilgisi ve Ortaöğretim Bölümlerinde öğrenim gören 1004 öğretmen adayının epistemolojik inançları ve bu inançların cinsiyet, öğrenme stili, akademik başarı, sınıf ve bölüme göre değişiklik gösterip göstermediğinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Veri toplamak amacıyla Epistemolojik İnanç Ölçeği ve Kolb Öğrenme Stili Ölçeği kullanılmıştır. Analiz sonuçları incelendiğinde, cinsiyete göre epistemolojik inançlarda farklılıklar görülmüştür. Ayrıca, öğrenme stilleri ile epistemolojik inançları arasında negatif bir ilişki bulunmuştur. Analiz sonuçlarına göre, öğretmen adaylarının, öğrenmenin çabaya bağlı olduğuna inanç ile ilgili inançlarının daha gelişmiş tek bir doğrunun var olduğu ile ilgili inançlarının daha az gelişmiş düzeyde olduğu, epistemolojik inançlarında her bir boyutta sınıf düzeylerine göre anlamlı farklılıklar olduğu ve kızların erkeklere göre epistemolojik inançlarının daha gelişmiş olduğu belirlenmiştir.en_US
dc.language.isoengen_US
dc.publisherBalikesir Universityen_US
dc.relation.isversionof10.17522/balikesirnef.437742en_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectEpistemological Beliefsen_US
dc.subjectTeacher Candidatesen_US
dc.subjectLearning Stylesen_US
dc.subjectEpistemolojik İnançlaren_US
dc.subjectÖğretmen Adaylarıen_US
dc.subjectÖğrenme Stillerien_US
dc.titleExamination of the epistemological beliefs of the teacher candidates according to some variablesen_US
dc.title.alternativeEğitim fakültesi öğrencilerinin epistemolojik inançlarının bazı değişkenlere göre incelenmesien_US
dc.typearticleen_US
dc.relation.journalNecatibey Faculty of Education Electronic Journal of Science and Mathematics Educationen_US
dc.contributor.departmentNecatibey Eğitim Fakültesien_US
dc.contributor.authorID0000-0001-9474-2977en_US
dc.contributor.authorID0000-0002-9691-3730en_US
dc.identifier.volume12en_US
dc.identifier.issue1en_US
dc.identifier.startpage205en_US
dc.identifier.endpage227en_US
dc.relation.publicationcategoryMakale - Uluslararası Hakemli Dergi - Kurum Öğretim Elemanıen_US


Bu öğenin dosyaları:

Thumbnail

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster