Fen bilimleri ders kitaplarındaki etkinliklerin PISA fen okuryazarlığı yeterlik düzeylerine göre incelenmesi
Abstract
Fen okuryazarlığı, öğrencilerin fen bilimlerinde problemi anlama, yorumlama ve çözme becerilerini içeren
kapsamlı bir düşünme becerileri sürecidir. Bu bağlamda, fen bilimleri ders kitaplarının, öğrencilerin bu becerileri
geliştirmelerine katkıda bulunup bulunmadığını değerlendirmek önemlidir. Uluslararası Öğrenci Değerlendirme
Programı (PISA), öğrencilerin fen okuryazarlığı, matematik ve okuma becerilerini ölçen uluslararası bir sınavdır. Bu
araştırma, PISA fen okuryazarlığı yeterlik düzeylerine odaklanarak, belirlenen bu düzeylere göre fen bilimleri ders
kitaplarındaki fiziksel olaylar öğrenme alanındaki ünitelerde yer alan etkinliklerin incelenmesini amaçlamaktadır.
Araştırmada, Millî Eğitim Bakanlığı (MEB) tarafından onaylanan üçüncü sınıftan sekizinci sınıfa kadar olan fen
bilimleri ders kitaplarından doküman analizi yöntemiyle toplanan veriler, betimsel analiz kullanılarak incelenmiştir.
Araştırmanın bulguları, incelenen ders kitaplarının PISA fen okuryazarlığının farklı düzeylerine uygun olarak
tasarlanmış etkinliklere sahip olduğunu göstermektedir. Ancak tüm sınıf seviyelerinde yer alan etkinliklerin ağırlıklı
olarak alt düzey yeterlik alanlarında olduğu belirlenmiştir. Bu yüzden, bazı kitapların daha fazla derinlik ve öğrenci
etkileşimi sağlamak adına güncellenmeye ihtiyaç duyabileceği ortaya çıkmıştır. Bu araştırma, fen bilimleri ders
kitaplarının PISA fen okuryazarlığı düzeylerine göre etkinliklerini değerlendirmenin, öğrenci becerilerini
geliştirmeye yönelik stratejilerin belirlenmesine yardımcı olabileceğini göstermektedir. Öğretmenlere; fen ders
kitaplarını seçerken ve kullanırken bu düzeylere dikkat etmeleri, fen okuryazarlığı becerilerini artırmak için daha
etkili bir yaklaşım benimsemeleri konusunda rehberlik edebilecek önemli bulgular sunmaktadır. Science literacy is a comprehensive process of thinking skills that includes students' ability to
understand, interpret, and solve problems in science. In this context, it is important to evaluate whether science
textbooks contribute to students' development of these skills. The Program for International Student Assessment
(PISA) is an international test that measures students' science literacy, mathematics, and reading skills. This research
aims to focus on PISA science literacy proficiency levels and examine the activities in science textbooks according
to these determined levels. In the research, data collected from science textbooks from 3rd to 8th grades approved
by the Ministry of National Education (MEB) through document analysis were analyzed using descriptive analysis.
The findings of the research show that the textbooks examined have activities designed to suit different levels of
PISA science literacy. However, it was determined that the activities at all grade levels were predominantly in lowerlevel proficiency areas. Therefore, it turns out that some books may need updating to provide more depth and student
interaction. This research shows that evaluating the effectiveness of science textbooks according to PISA science
literacy levels can help identify strategies to improve student skills. To teachers; It provides important findings that
can guide students to pay attention to these levels when choosing and using science textbooks and to adopt a more
effective approach to increase science literacy skills.