Bir ölçek geliştirme çalışması: İlkokul öğrencilerinin okula uyumlarının incelenmesi
Özet
Bu çalışmada ilkokul öğrencilerinin okula uyumlarını belirtmek için geçerli ve güvenilir bir ölçek geliştirmek ve bu ölçekten elde edilen puanların farklı değişkenler (cinsiyet ve sınıf) açısından incelenmesi amaçlanmaktadır. Ölçek geliştirme sürecinde ilk olarak sınıf öğretmenlerinden uyumlu ve uyumsuz öğrenci özelliklerine ilişkin yazılı görüşler alınmıştır. Bu görüşlere ve literatüre dayalı olarak 37 maddelik bir madde havuzu oluşturulmuştur. Uzman görüşü sonrasında madde sayısı 30’a düşmüştür. Alınan dönütler ve analizler sonucunda gerekli düzeltmeler yapılarak 22 maddeden oluşan deneme formu, 369 ilkokul öğrencisine uygulanmıştır. Yapı geçerliliğini belirlemek amacıyla yapılan açımlayıcı faktör analizi sonucunda 16 maddeden ve üç faktörden oluşan bir yapı elde edilmiştir. Bu faktörler “Akademik Uyum”, “Kurallara Uyum” ve “Akran Uyumu” olarak adlandırılmıştır. Nihai form, doğrulayıcı faktör analizi yapmak için 248 ilkokul öğrencisine uygulanmıştır. Ölçeğin Cronbach alfa katsayısı 0.91 test tekrar test güvenilirlik katsayısı ise 0.92 olarak tespit edilmiştir. Yapılan analizler sonucunda ilkokul öğrencilerinin okula uyumlarını ölçebilecek toplam üç alt boyuttan ve 16 maddeden oluşan geçerliği ve güvenirliği kanıtlanmış bir ölçek geliştirilmiştir. Katılımcıların cinsiyet ve sınıf düzeylerine göre İlkokul Öğrencilerinin Okula Uyum Ölçeğinden alınan toplam puanlara dair karşılaştırmalar yapılmıştır. Katılımcıların İlkokul Öğrencilerinin Okula Uyum Ölçeğinden aldıkları puanlar cinsiyete göre anlamlı bir şekilde farklılık göstermezken sınıf düzeylerine göre aldıkları puanlar farklılık göstermektedir. In this study, it is aimed to develop a valid and reliable scale to indicate primary school students' adaptation to school and to examine the scores obtained from this scale in terms of different variables (gender and grade). During the scale development process, firstly, written opinions about adjusted and imalladjusted student characteristics were obtained from classroom teachers. Based on these views and the literature, an item pool of 37 items was created. After the expert opinion, the number of items decreased to 30. As a result of the feedback and analysis, the necessary corrections were made and the trial form consisting of 22 items was applied to 369 primary school students. As a result of the exploratory factor analysis conducted to determine the construct validity, a structure consisting of 16 items and three factors was obtained. These factors were named as "Academic Adjustment", "Normative Adjustment" and "Peer Adjustment". The final form was applied to 248 primary school students to conduct a confirmatory factor analysis. The Cronbach alpha coefficient of the scale was 0.91, and the test-retest reliability coefficient was 0.92. As a result of the analysis, a valid and reliable scale consisting of three sub-dimensions and 16 items that can measure primary school students' adjustment to school was developed. Comparisons were made regarding the total scores obtained from the Primary School Students' School Adjustment Scale according to the gender and grade levels of the participants. While the scores of the participants obtained from the School Adjustment Scale of Primary School Students do not differ significantly according to gender, their scores differ according to their grade levels.