Gelişmiş Arama

Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.authorÇoban, Şemsettin
dc.date.accessioned2024-02-05T15:58:21Z
dc.date.available2024-02-05T15:58:21Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.issn2149-9845
dc.identifier.issn2636-7807
dc.identifier.urihttps://doi.org/10.53112/tudear.1245564
dc.identifier.urihttps://search.trdizin.gov.tr/yayin/detay/1189423
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12462/13996
dc.description.abstractİslam medeniyetinin düşünce sisteminin önemli bir bölümünü de tasavvufi düşünce oluşturmaktadır. Hz. Paygamber’den sonraki süreçte diğer ilim ve sanat dallarında olduğu gibi tasavvufi sahada da tedrici bir gelişim yaşanmıştır. İlerleyen yüzyıllarda bu alandaki kurumsallaşma ile birlikte pek çok pek eser vücûda getirildiği gibi dergâh çevreleri sanatsal alanda da İslam kültürünü besleyen önemli birer merkez halini almıştır. Zira Anadolu’nun İslamlaşma sürecinden başlamak üzere Cumhuriyet’in Dönemi’nin ilk yıllarına kadar cami ve medreselerle birlikte dinî kültürü şekillendiren bu müesseseler aynı zamanda sanatsal açıdan da yüzyıllarca zengin bir birikimi bünyesinde barındırmıştır. İşte bunlardan biri de dinî mûsikî sahasıdır. Osmanlı’nın kuruşundan son dönemine kadar Bursa dergâh çevrelerinde yüzlerce mutasavvıf musikişinas yetişmiş olup bu zatların isimleri şehrin dinî ve ilmî kültürüne ışık tutan vefeyatnâmelerin mûsikîşinas gülbünlerinde zikredilmiştir. Başta kıraat, mevlid, mi’râciyye mersiyye, formlarında olmak üzere dinî mûsikînin her iki sahasında meşk silsilesiyle yetişen yektâ mûsikîşinasların bir bölümü de Osmanlı son dönemi ile Cumhuriyet Dönemi’ni idrak etmiş şahsiyetlerdir. Makalemizde dinî mûsikî kültürü bağlamında her iki dönem arasında birer köprü şahsiyet olan mutasavvıf musikişinaslardan Mehmed Şemseddin Ulusoy, Mehmed Ali Tokuş, Ahmet Hüsamettin Fındıkoğlu ve Ahmet Canip Özbayraktar’ın hayatları Cumhuriyet Dönemi Bursa dinî mûsikî kültürüne hizmetleri açısından ele alınacaktır.en_US
dc.description.abstractSufi thought constitutes an important part of the thought system of Islamic civilization. In the process after the Prophet, there was a gradual development in the field of Sufism, as in other branches of science and art. In the following centuries, with the institutionalization in this area, the circles of the convent became important centers that nurtured the Islamic culture in the artistic field. As a result, together with mosques and madrasas, institutions have been effective in shaping the religious culture in the process starting from the Islamization process of Anatolia to the first years of the Republic Period. Dergâh circles have also embodied a rich artistic accumulation for centuries. The field of religious music is also included in this rich art accumulation. From the establishment of the Ottoman Empire to the last period, hundreds of Sufis and musicians were trained in Bursa convent circles. The names of these musicians are mentioned in the musical rosebuds of vefeyatnames, which shed light on the religious and scientific culture of the city. Some of the musicians who were trained in both fields of religious music, especially in the forms of qiraat, mawlid, mi'râciyye and elegy, are individuals who have comprehended the last period of the Ottoman Empire and the Republican Period. In our article, the lives of Sufi musicians Mehmed Şemseddin Ulusoy, Mehmed Ali Tokuş, Ahmet Hüsamettin Fındıkoğlu and Ahmet Canip Özbayraktar, who are a bridge between the two periods in the context of religious music culture, will be discussed in terms of their services to Bursa's religious music culture in the late Ottoman period and the Republican Era.en_US
dc.language.isoturen_US
dc.relation.ispartofTürkiye din eğitimi araştırmalarıen_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectDinî Mûsikîen_US
dc.subjectMutasavvıfen_US
dc.subjectMûsikîşinasen_US
dc.subjectŞeyhen_US
dc.subjectBursa Dinî Mûsikîen_US
dc.subjectMersiyehanen_US
dc.subjectMi’râciyyehanen_US
dc.subjectMevlîdhanen_US
dc.subjectReligious Musicen_US
dc.subjectSufien_US
dc.subjectMusicianen_US
dc.subjectSheikhen_US
dc.subjectBursa Religious Musicen_US
dc.subjectMersiyehanen_US
dc.subjectMi'râciyyehanen_US
dc.subjectMevlîdhanen_US
dc.titleOsmanlı son dönemi ile Cumhuriyet dönemini idrak etmiş Bursalı mutasavvıf mûsikîşinaslaren_US
dc.title.alternativeSufi musicals from Bursa who seen the last Ottoman and republic perioden_US
dc.typearticleen_US
dc.contributor.departmentBalıkesir Üniversitesien_US
dc.identifier.issue15en_US
dc.identifier.startpage339en_US
dc.identifier.endpage358en_US
dc.relation.publicationcategoryMakale - Ulusal Hakemli Dergi - Kurum Öğretim Elemanıen_US
dc.buozeltrdizinidealen_US]
dc.department-tempBalıkesir Üniversitesi, İlahiyat Fakültesi, İslam Tarihi ve Sanatları, Türk Din Mûsikîsi Anabilim Dalı, Balıkesir, Türkiyeen_US
dc.identifier.trdizinid1189423en_US
dc.identifier.doi10.53112/tudear.1245564


Bu öğenin dosyaları:

Thumbnail

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster