Sosyal taşıma kapasitesi: İçmeler-Marmaris örneği
Özet
Deniz, güneş ve kum amaçlı tatile yönelik turizmin 1950’li yıllardan itibaren yerli veyabancı turistlerini çekmeye başlayan Marmaris destinasyonunda, İçmeler Mahallesi büyük ölçekli turizm işletmelerinin yer aldığı, ekonomik açıdan yürütülen faaliyetlerin turizm odaklı olduğu bir yerleşim yeridir. İçmeler’de konaklamadan, yiyecek işletmelerine,hatıra eşya dükkânlarından eğlence işletmelerine, turistlerin yerel halkla iç içe olabildikleriapart oteller bulunmakta ve mavi bayraklı plajlarıyla farklı bir turistik doku sergilemektedir. Deniz, güneş ve kum amaçlı tatile yönelik turizme dayalı yapısıyla İçmeler’de tümturizm paydaşlarının beklentilerinin karşılanabilmesi ve turizmin sürdürülebilir kılınmasıiçin sosyal taşıma kapasitesi durumunun, turizm planlamacıları ve turizm yönetimindensorumlu yetkililerce bilinmesi gerekmektedir. Çalışmanın ortaya çıkmasında, İçmeler’desosyal taşıma kapasitesi hangi düzeydedir? sorusu etkili olmuş, bu bağlamda yapılan çalışma ile yerel halkın turizme ve turiste yönelik sosyal taşıma kapasitesi, bir diğer ifadeyleturizm faaliyetlerinden ve turistlerden hoşnut olup olmadıkları belirlenmeye çalışılmıştır.Saha araştırması için yerel halktan 400 kişiye anket dağıtılmış, geri dönen ve geçerli olan315 anket formundan elde edilen veriler SPSS 22.0’da analiz edilmiştir. Yerel halkın “sosyaltaşıma kapasitesine yönelik turizm deneyimi” düzeyi yüksek (3,846 ± 0,646), alt boyutlarıoluşturan “piyasa değer ve gelir artışı” boyutu çok yüksek (4,295 ± 0,851); “geleneksel vepsikolojik değişim” (3,893 ± 0,880); “sosyo-ekonomik değişim” (3,611 ± 0,838) ve “fiziksel gelişmişlik” (3,695 ± 0,982) boyutlarının düzeyi yüksek olarak saptanmıştır. Ayrıca katılımcıların %75,6’sının (n=238) “İçmeler’de turizmin gelişmeye devam etmesini istedikleri” ve“turizm deneyimlerinden hoşnut oldukları” sonuçlarına ulaşılmıştır. Elde edilen bulgulardoğrultusunda yerel halkın turizme yönelik deneyimlerinde, sosyal taşıma kapasitesininİçmeler’de aşılmadığı söylenebilir. In the destination of Marmaris that began to attract domestic and foreign tourists of sun, sea, and sand tourism as of the 1950s, İçmeler district is a settlement where large-scale tourism businesses are located and economic activities are focused on tourism. In İçmeler, there is plenty of opportunity for tourists, including accommodation, restaurants, souvenir shops, places of entertainment, and apart-hotels where tourists can spend time with the local people. It also presents a different touristic texture thanks to its blue flag beaches. In order to meet the expectations of all tourism stakeholders and make tourism sustainable in İçmeler with its sun, sea, and sand tourism-based structure, social carrying capacity should be known by tourism planners and officials responsible for tourism management. The question “What is the social carrying capacity of İçmeler?” has inspired the study, and the social carrying capacity of the local people towards tourism and tourists -in other words, whether they are satisfied with tourism activities and tourists was tried to be determined through the study conducted in this sense. For field research, the questionnaires were administered to 400 local people, and the data obtained from 315 responded and valid questionnaires were analyzed using SPSS 22.0 package program. It was determined that the local people’s level of “tourism experience towards social carrying capacity” was high (3,846 ± 0,646), that the “market value and income increase” subscale was very high (4,295 ± 0,851), while “traditional and psychological change” (3,893 ± 0,880), “socio-economic change” (3,611 ± 0,838), and “physical development” (3,695 ± 0,982) subscales were found to be high. Besides, it was concluded that 75.6% (n=238) of the respondents “desired tourism to continue developing in the region” and “they were satisfied with their tourism experiences”. In line with the findings, it can be said that the social carrying capacity was not exceeded in the experiences of local people towards tourism in İçmeler.