dc.contributor.author | Özsezer, Gözde | |
dc.contributor.author | Sivrikaya, Sibel Karaca | |
dc.contributor.author | Ataç, Merve | |
dc.date.accessioned | 2023-02-10T10:42:22Z | |
dc.date.available | 2023-02-10T10:42:22Z | |
dc.date.issued | 2021 | en_US |
dc.identifier.uri | https://doi.org/10.17942/sted.724993 | |
dc.identifier.uri | 1300-0853 - 2148-5348 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/20.500.12462/12847 | |
dc.description | Sivrikaya, Sibel Karaca (Balikesir Author) | en_US |
dc.description.abstract | Amaç: Bu çalışma, hemşirelik öğrencilerinin bakım odaklı
hemşire-hasta etkileşimine yönelik tutum ve davranışlarının
belirlenmesi amacıyla yapıldı.
Yöntem: Tanımlayıcı tipteki araştırma, Bandırma Onyedi
Eylül Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Hemşirelik
Bölümü’nde 2017-2018 Bahar Yarıyılında 2., 3. ve 4. sınıfta
öğrenim gören öğrencilerle yürütüldü. Araştırmada örneklem
seçimine gidilmeyip evrenin tamamı (n=230) araştırmaya
dahil edildi. Araştırma 210 öğrenci ile tamamlandı. Veriler,
sosyodemografik bilgi formu ve Bakım Odaklı Hemşire-Hasta
Etkileşimi Ölçeği (BOHHEÖ) kullanılarak toplandı. Ölçeği
geliştiren araştırmacıdan ölçeği kullanma izni, kurumdan yazılı
izin ve araştırmaya katılan öğrencilerden sözlü izin alındı.
Verilerin analizi SPSS 25.0 istatistik programı ile sayı-yüzdelik
dağılımları, Mann-Whitney U, Kruskal Wallis, ANOVA testleri
kullanılarak yapıldı.
Bulgular: Öğrencilerin BOHHEÖ’nün önemlilik, yeterlilik ve
uygulanabilirlik boyutu toplam puan ortalamaları sırasıyla
287.72±40.01, 256.12±42.12 ve 255.68±44.95 olarak
bulundu. Öğrencilerin cinsiyetine göre önemlilik ve yeterlilik
boyutu; hemşirelik mesleğini seçme nedenine göre önemlilik
boyutu; hasta ile ilişkilerinde güçlük yaşama durumuna
göre önemlilik, yeterlilik ve uygulanabilirlik boyutu; sosyal
ilişkilerinde güçlük yaşama durumuna göre uygulanabilirlik
boyutu toplam puan ortalamaları arasında anlamlı bir
fark olduğu belirlendi (p<0.05). İkinci sınıf öğrencilerinin
hümanizm, umut, yardım edici ilişki, duyguların ifade edilmesi,
sorun çözme ve gereksinimler alt boyutu için ölçek-yeterlilik
düzeyi puan ortalamalarının diğer sınıflardan anlamlı derecede
yüksek olduğu görüldü (p<0.05). Üçüncü sınıf öğrencilerinin
duyarlılık alt boyutu için ölçek önemlilik, yeterlilik ve
uygulanabilirlik düzeyleri puan ortalamalarının, ikinci ve
dördüncü sınıf öğrencilerin puan ortalamalarından anlamlı
derecede yüksek olduğu görüldü (p<0.05).
Sonuç: Öğrencilerin bakım odaklı hemşire-hasta etkileşimine
ilişkin tutum ve davranışlarının olumlu yönde olduğu
görülmüştür. Hemşirelik eğitimi planlanırken, öğrenci
hemşirelere hastayla yapıcı ve etkin bir etkileşim içerisine
girerek ve bakımın manevi boyutunu da göz ardı etmeyerek
bireyi bütüncül olarak ele alma becerileri kazandıracak şekilde
geliştirilmesi önerilebilir. | en_US |
dc.description.abstract | Objective: This study was conducted to determine nursing
students' attitudes and behaviors towards care-oriented
nurse-patient interaction.
Method: The descriptive type of research was conducted with
the students of Bandırma Onyedi Eylül University, Faculty of
Health Sciences, Department of Nursing in the 2017-2018
Spring Semester in the 2nd, 3rd and 4th grade. Sample
selection was not used in the study, and the entire population
(n=230) was included in the study. The research was
completed with 210 students. Data were collected using the
sociodemographic information form and the Care-Oriented
Nurse-Patient Interaction Scale. Permission to use the scale
was obtained from the researcher who developed the scale,
written permission from the institution and verbal permission
from the students participating in the study. The analysis
of the data was performed using the SPSS 25.0 statistical
program, number-percentage distributions, Mann-Whitney U,
Kruskal Wallis, ANOVA tests.
Results: The students' total mean scores for the dimension
of significance, adequacy, and applicability of Care-Oriented
Nurse-Patient Interaction Scale were found as 287.72±40.01,
256.12±42.12 and 255.68±44.95, respectively. Importance
and sufficiency dimension according to the gender of the
students; significance dimension according to the reason to
choose the nursing profession; importance, adequacy, and
applicability according to the situation of having difficulties
in relations with the patient; It was determined that there is
a statistically significant difference between the total score
averages of applicability dimension according to the situation
of having difficulties in social relations (p<0.05). The mean
scores of the 2nd grade students for humanism, hope, helpful
relationship, expression of feelings, problem solving and
needs sub-dimension were significantly higher than the other
grades (p<0.05). For the sensitivity sub-dimension of third
grade students, it was observed that the mean scores of the
scale significance, competence and applicability levels were
significantly higher than the mean scores of the second and
fourth grade students (p<0.05).
Conclusion: Students' attitudes and behaviors towards careoriented nurse-patient interaction were found to be positive.
When planning nursing education, it can be suggested
that student nurses develop the skills of taking a holistic
approach to the individual by interacting with the patient
in a constructive and effective manner and not ignoring the
spiritual dimension of care. | en_US |
dc.language.iso | tur | en_US |
dc.publisher | Türk Tabipleri Birliği | en_US |
dc.relation.isversionof | 10.17942/sted.724993 | en_US |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | en_US |
dc.subject | Bakım | en_US |
dc.subject | Öğrenci Hemşire | en_US |
dc.subject | Hemşire-Hasta Etkileşimi | en_US |
dc.subject | Tutum | en_US |
dc.subject | Care | en_US |
dc.subject | Student Nurse | en_US |
dc.subject | Nurse-Patient Interaction | en_US |
dc.subject | Attitude | en_US |
dc.title | Hemşirelik öğrencilerinin bakım odaklı hemşire-hasta etkileşimine yönelik tutum ve davranışlarının belirlenmesi | en_US |
dc.title.alternative | Determination of nursing students attitude and behavior for care-oriented nursing-patient interaction | en_US |
dc.type | article | en_US |
dc.relation.journal | STED/Sürekli Tıp Eğitimi Dergisi | en_US |
dc.contributor.department | Sağlık Bilimleri Fakültesi | en_US |
dc.contributor.authorID | 0000-0003-4352-1124 | en_US |
dc.contributor.authorID | 0000-0001-5271-7757 | en_US |
dc.contributor.authorID | 0000-0001-9556-0737 | en_US |
dc.identifier.volume | 30 | en_US |
dc.identifier.issue | 3 | en_US |
dc.identifier.startpage | 160 | en_US |
dc.identifier.endpage | 169 | en_US |
dc.relation.publicationcategory | Makale - Ulusal Hakemli Dergi - Kurum Öğretim Elemanı | en_US |