Analysis of science questions in eighth grade central exams according to cognitive fields of TIMSS-2019
Özet
According to TIMSS 2019 data in the field of science, for the first time, Turkey had a score above the
midpoint of the scale. In order to determine the effect of this increase, it created the need for research
by comparing the science questions asked in the central assessment and evaluation exams in Turkey
with the science questions in the TIMSS-2019 exam. In this study, it is aimed to classify the central
assessment and evaluation questions applied at the end of the academic years of grade eight students
studying in Turkey according to TIMSS-2019 cognitive fields and compare them on the basis of years.
In the research, the document analysis method, one of the qualitative research designs, was used. The
sample of the study consists of science questions in 1999 LGS, 2007 OKS, 2011 SBS, 2015 TEOG and
2019 LGS exams. The criterion sampling method was used in the selection of the sample. In the data
analysis, the classification of the questions according to the TIMSS-2019 cognitive domain framework
was carried out with the content analysis method. In the findings part, answers to the sub-problems of
the research were sought. First, the central exam questions were examined within the framework of
TIMSS-2019 cognitive domain. According to the findings, it was concluded that questions were
prepared for the cognitive domains of 39% knowing, 35% practice, and 26% reasoning. It was concluded
that questions were given weight in the subcategory of "remembering/recognition" with a frequency of
41% in the cognitive domain of "knowing", "interpreting information" with a frequency of 36% in the
cognitive domain of "application", and in the "reasoning" sub-category with a frequency of 26% in the
cognitive domain of "reasoning". In general, it was seen that the central exam questions were included
in the knowledge cognitive domain. When the cognitive domains were examined, it was concluded that
the questions on the knowledge cognitive domain decreased in the following years, and the questions
on the reasoning cognitive domain increased. The increase in the science scores of eighth grade students
in the TIMSS exams in Turkey and the increase in the questions prepared for high-level cognitive areas
in the central exams showed parallelism. The results of the research were supported by the literature and
suggestions were presented to the researchers who will work on this subject to investigate different
question styles. Türkiye, fen alanında TIMSS 2019 verilerine göre ilk defa ölçek orta noktasının üzerinde bir puan
almıştır. Bu yükselmenin etkisini belirleyebilmek amacıyla, Türkiye’deki merkezî ölçme değerlendirme
sınavlarında sorulan fen soruları ile TIMSS-2019 sınavındaki fen sorularını karşılaştırma yaparak
araştırma ihtiyacını doğurmuştur. Çalışmada bu ihtiyacı gidermek için; Türkiye’de öğrenim gören
sekizinci sınıf öğrencilerine, öğretim yılları sonunda uygulanan merkezî ölçme ve değerlendirme
sorularını, TIMSS-2019 bilişsel alanlarına göre sınıflandırarak yıllara göre karşılaştırmak
amaçlanmıştır. Araştırmada, nitel araştırma desenlerinden doküman inceleme yöntemi kullanılmıştır.
Çalışmanın örneklem grubunu, 1999 LGS, 2007 OKS, 2011 SBS, 2015 TEOG ve 2019 LGS
sınavlarında yer alan fen soruları oluşturmaktadır. Örneklem seçiminde ölçüt örnekleme yöntemi
kullanılmıştır. Veri analizinde, soruların TIMSS-2019 bilişsel alan çerçevesine göre sınıflandırılması
içerik analizi yöntemi ile gerçekleştirilmiştir. İlk olarak merkezî sınav soruları TIMSS-2019 bilişsel alan
çerçevesinde incelenmiştir. Bulgulara göre %39 bilme, %35 uygulama ve %26 akıl yürütme bilişsel
alanlarına yönelik sorular hazırlandığı sonucuna ulaşılmıştır. “Bilme” bilişsel alanında %41 frekansında
“hatırlama/ tanıma”, “uygulama” bilişsel alanında %36 frekansında “bilgiyi yorumlama” ve “akıl
yürütme” bilişsel alanında da %26 frekansında “sonuç çıkarma” alt kategorisinde sorulara ağırlık
verildiği sonucuna ulaşılmıştır. Genel anlamda merkezî sınav sorularının bilgi bilişsel alanında yer aldığı
görülmüştür. Bilişsel alanlar incelendiğinde ise, bilgi bilişsel alanına yönelik soruların ilerleyen yıllarda
azaldığı, akıl yürütme bilişsel alanındaki sorularının arttığı sonucuna ulaşılmıştır Türkiye’de sekizinci
sınıf öğrencilerinin TIMSS sınavlarında aldıkları fen puanlarının artışı ile merkezî sınavlardaki üst
düzey bilişsel alanlara yönelik hazırlanan soruların artışı paralellik göstermiştir. Araştırmanın sonuçları
alanyazın ile desteklenmiş ve bu konu hakkında çalışma yürütecek araştırmacılara, çoktan seçmeli
sorular dışında diğer soru türlerini araştırmaları konusunda öneriler sunulmuştur.